Spørsmål vedrørende bokføringskonti

Hei alle,

jeg har nylig opprettet et ENK og er eneste ansatte i firmaet. Jeg har i den forbindelse spørsmål vedrørende bokføringskonti som skal benyttes til ulike bilag. Jeg har lagt ved en excel-fil med de typiske bilagene jeg har, og hvordan jeg tenker å føre dem. Kan noen se over og fortelle meg om det er noen feil, samt fortelle hva jeg skal fylle inn der det bare står "????".

På forhånd takk!

RenholdOslo =)

Vedlegg

• Bilagsføring.txt
    1,5 KB · Sett: 13

Steve Cash

Medlem
Det er litt vanskelig å svare nøyaktig, ettersom jeg ikke vet hvordan kontoplanen din ser ut, og ikke hvilket regnskapsysrtem du bruker, så jeg må prøve å svare ut fra norsk standard kontoplan. (Ofte vil postene på næringsoppgaven, RF-1175, gi en brukbar rettledning om hvilken konto som skal brukes, ta en utskrift av den fra skatteetaten.no.

Faktura til kunde før registrering:
1510 er antakelig din hovedbokskonto for kunder, men normalt fører en ikke direkte på denne. En har som regel en egen serie med kundenummere, f.eks. 10000-19999 som en fører på, og så overfører systemet automatisk til 1510 (eller 1500, det varierer litt fra system til system)
3200: Denne er jeg litt usikker på, men det er jo egentlig ikke salg utenfor avgiftsområdet i mva-lovens forstand, det er bare at du ikke har nådd 50 000 ennå. Med forbehold tror jeg at jeg ville ha brukt konto 3000 og blanket ut mvakoden. Likevel må du passe på å ikke ta med beløp du ikke har beregnet mva på i grunnlaget for føreste mvaoppgave.

Innbetaling fra kunde:
Greit, bortsett fra det med 1510 kontra egen kundeserie.

Privatuttak:
2050 blir etter alt å dømme feil, slike beløp skal til enten 2061 eller 2069 på næringsoppgaven. Kontantuttak til 2061 og andre privatutgifter til 2069. Antakelig har regnskapssystemet konti som heter ca det samme.

Innskudd egenkapital:
Skal til post 2055 på næringsoppgaven, jeg tror regnskapssystemet har en konto som heter det samme. Fører en rett på konto for annen egenkapital kommer det ikke til riktig post.

Forskuddsskatt:
Det som er enkelt å svare på at den skal til DEBET 2070, ikke kredit. Jeg pleier aldri å føre forskuddsskatten over reskontro i enkeltpersonforetak, men gjør en det blir det selve regningen
debet 2070 kredit egen konto for leverandør
betalingen blir
debet konto for leverandør kredit 1920
Men jeg fører altså som regel debet 2070 kredit 1920 og er ferdig med det, fordi jeg ikke oppfatter skatteregningen som en faktura som krever reskontroføring.

Renholdsmidler:
Ser greit ut, bortsett fra at som for kunder fører en ikke leverandør direkte på 2400, men i en egen serie, f.eks. 20000-29999 eller 50000-59999, varierer fra system til system. Grunnen til dette er at hver leverandør (og hver kunde) skal ha sin egen konto.
Sannsynligvis fører en også bruttobeløpet, altså inkl. mva på 6360, og så er det en mvakode som skiller ut mva-beløpet. (Men igjen, avhengig av regnskapssysem.)

Betaling av renholdsmidler:
Greit, men igjen egen leverandørkonto.

Verneombud:
Debetkonto er riktig, som kredit bruker du en leverandørkonto som systemet overfører til 2400. Og betalingen blir debet leverandørkonto, kredit 1920.

Sist redigert:
Tusen takk for utfyllende svar, Steve Cash!

Jeg skal forsøke å gjøre endringene du foreslår. De bringer inn noen nye momenter jeg ikke var klar over. Så utifra det du sier skal ikke betalingskortene til skatteetaten bokføres, da de ikke regnes som "faktura" i den forstand.

Jeg håper du tar turen innom tråden igjen og ser over endringene jeg har gjort, Steve! =)

Forresten, dette er et veldig enkelt firma med kun 1 "storkunde" jeg fakturerer 12 ganger i året, og maks 12 driftsmiddel kjøp (vaskemidler, mopper mm.). Jeg har av den grunn inget regnskapsprogram, alt blir ført i excel.

Topp