Spørsmål ang. nettsted med ad inntekter

kalleklovn

New Member
Hei.

Har i lengre tid vært en "lusker" her på forumet, med det mål å starte en nettside som jeg har god tro på at det kan tjenes noen små-lapper på.

I den forbindelse har jeg et par kjappe spm:

1. Er det kun tradedoubler inntekter som gjør at man vil motta selvangivelse for næringsdrivende?

2. Hvilke faktiske ulemper får man ved å ha den type selvangivelse? (foruten sen utbetaling av skatt tilgode)

3. Er det anbefalt å starte et enkeltmannsforetak for noe slikt? Jeg har kun tenkt å gjøre dette for å se om det kan ligge noe penger i det (har en nisje som jeg har stor tro på)

4. Kan man avskrive utgifter som f.eks domene og hosting hvis man mottar selvangivelse som næringsdrivende, eller er det noe man kun kan gjøre med enkeltmannsforetak?

Håper noen har noen formening om disse spørsmålene!

mvh
Kalle

Tonny Kluften

Administrator
Hei kalleklovn. Velkommen hit.

Hvis du skal tjene noen tusenlapper i året på web så må du levere selvangivelse for næringsdrivende. Så ikke fokuser på om du kan/ hvordan du kan unngå det. Fokuser på hvordan gjøre det enklest :)

Den eneste ulempen med å levere selvangivelse for næringsdrivende er at det er mere arbeid enn å levere vanlig selvangivelse. Skattemessig betyr det ingenting.

Å starte et enkeltmannsforetak koster ingenting, men det er ikke nødvendig for deg hvis du kun skal prøve ut noe.

Og du kan alltid avskrive utgifter til inntekts erhvervelse, samme om du har enkeltmansforetak (ENK) eller bare leverer selvangivelse for næringsdrivende.

peterandrej

pensjonert moderator
1. Er det kun tradedoubler inntekter som gjør at man vil motta selvangivelse for næringsdrivende?
ALL inntekt fra næring skal skattes som næringsdrivende. Du er ikke ansatt, får ikke lønn, så da er det næring. Grunnen til at du automatisk får næringsinntekt fra Tradedoubler er fordi TD innrapporterer pengene dine har betalt deg til skatteetaten. Derfor vil inntekt fra Google, som opererer fra Irland, ikke automatisk komme inn under dette - selv om også inntekter fra google selvsagt er næringsinntekt.

2. Hvilke faktiske ulemper får man ved å ha den type selvangivelse? (foruten sen utbetaling av skatt tilgode)
Du MÅ levere ligningen, i motsetning til alle andre som stilltiende kan "samtykke". Du må også fylle ut en næringsoppgave (som bare er vanskelig hvis du driver med landbruk..)

3. Er det anbefalt å starte et enkeltmannsforetak for noe slikt? Jeg har kun tenkt å gjøre dette for å se om det kan ligge noe penger i det (har en nisje som jeg har stor tro på)
Ja det er en fordel å holde næringsaktiviteten atskilt fra dine "andre" aktivitere, som vanlig lønnsarbeid. Når det er sagt så er det en åpning for å kunne drive "hobbyvirksomhet" hvis virksomheten ikke er all verdens og har et preg av.. ehh. hobby.

4. Kan man avskrive utgifter som f.eks domene og hosting hvis man mottar selvangivelse som næringsdrivende, eller er det noe man kun kan gjøre med enkeltmannsforetak?
Ja, alle utgifter du pådrar deg i din næring kan føres på som utgift. På web blir dette lett hosting, domener, annonsering, bredbåndslinje, utstyr som PC, etc.

---

En fin tjeneste for hjelp til slike ting finner du i Bedin:
bedin.no

kalleklovn

New Member
Takk for rask respons Tonny!

Da har jeg i grunn fått de svar jeg trengte.

Forøvrig så synes jeg det hadde vært en god idé om du hadde laget en "ABC for de som tenker å tjene penger på annonser på nett" side. Da tenker jeg mer en som omhandler viktige ting å tenke på i start fasen, som f.eks de ting jeg spurte om og lignende, mva, skatt, ligning osv. Ikke en som omhandler hvordan å tjene pengene, som jeg ser at du har laget.

Sist redigert:
Topp