Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Har testet en metode jeg leste om for lenge siden, så jeg husker ikke hvor jeg fikk den fra, men jeg husket hva den gikk ut på og har i den siste tiden eksprimentert litt med den på et prosjekt.
Testobjektet var en side jeg er med å styrer som gir bort kvalitetsinnhold innen en spesifikk nisje (fotografi i dette tilfellet). Vi lanserte nylig en ny serie med en testlandingsside for å sanke inn litt informasjon om hvordan vi kunne gjøre informasjonen vi tilbyr enda bedre før vi vi gjør ferdig hovedsiden. Slik er scenarioet:
- Vi bygger en nettside om fotografi, en slags tutorial side, bare med en litt annerledes (og ikke minst unik) vri på det hele. Dere vil nok få høre mer når den er ferdig.
- Et lite team jobber med å lage innholdet, som består av tekst, bilder og illustrasjoner.
- I forbindelse med å lage en tutorial serie vi planlegger å gi bort gratis på siden som vil gå under det selvforklarende navnet "Basic digital photograhy", så brainstormet vi om hvordan vi kunne lage et bedre produkt enn konkurrentene våre når det gjelder akkurat denne serien.
- Jeg satte opp en landingsside for å distributere disse artiklene
- Trafikk henter jeg fra PPC, hovedsakelig adwords, noe som i samme slengen gir meg mulighet til å eksprimentere med nøkkelord og konvertering før hovedsiden lanseres
Måten vi gikk fram på for å gjøre det var følgende:
- Vi har allerede skrevet mesteparten av serien (Vi er opp i 12 artikler), så jeg satte opp en landingsside hvor man kunne legge igjen eposten å få tilsendt artiklene en etter en.
- For å få meldt seg på (alt er gratis), så ber vi om litt mer enn epost og navn, vi stiller også noen spørsmål:
Om du får få svar, så kan du vurdere de alle. Om du får massevis av svar, så luker du ut de korte svarene. Jo kortere svar, jo mindre sannsynlig er det at brukeren er engasjert og ville kjøpt noe av deg uansett. Det er de som gir deg utfyllende svar som hadde vært mest sannsynlig å legge penger i lomma di uansett, så det er disse svarene du bør se på.
Spørsmål en gir meg verdifulle tips til innhold. Om jeg ser at mange ønsker å ta bilder av katta, så vet jeg at om vi lager en artikkel om dyrefotografi, med katter som hovedeksempler, så vil den høyst sannsynlig bli populær.
Spørsmål to gir meg svar på hva brukeren føler når han søker, noe som kan brukes i forbindelse med call2action. Om det viser seg at veldig mange desperat må vite innen 2 dager hvordan man tar bilder under mørke forhold, fordi de skal i en halvmørke kirke å ta bryllupsbilder, så kan vi bruke slagord som "Lær deg hvordan du kan ta bilder i mørke forhold - en rask innføring".
Spørsmål tre hjelper deg å unngå samme feil som eventuelt konkurrentene dine gjør. Om noen sier de har funnet en annen nettside som tar for seg tema, men de forklarer det for komplisert eller kanskje de forklarer det for generelt, så vet du at du ikke må gjøre det samme.
Igjen så er det viktig å legge fokus på at det er de lange svarene som vil være de viktigest. Det er nemlig personene bak de som høyst sannsynlig ville kjøpt av deg!
Denne metoden gir deg følgende fordeler:
- Du kan lage bedre annonser og PPC kampanjer
- Call 2 action på landingsside
- Du kan skrive bedre titler
- Mer relevant tekst
- Gi brukerene nøyaktig det de vil ha
- Til den prisen du vil ha
Jeg håper dette var et nyttig tips for alle sammen..
Har testet en metode jeg leste om for lenge siden, så jeg husker ikke hvor jeg fikk den fra, men jeg husket hva den gikk ut på og har i den siste tiden eksprimentert litt med den på et prosjekt.
Testobjektet var en side jeg er med å styrer som gir bort kvalitetsinnhold innen en spesifikk nisje (fotografi i dette tilfellet). Vi lanserte nylig en ny serie med en testlandingsside for å sanke inn litt informasjon om hvordan vi kunne gjøre informasjonen vi tilbyr enda bedre før vi vi gjør ferdig hovedsiden. Slik er scenarioet:
- Vi bygger en nettside om fotografi, en slags tutorial side, bare med en litt annerledes (og ikke minst unik) vri på det hele. Dere vil nok få høre mer når den er ferdig.
- Et lite team jobber med å lage innholdet, som består av tekst, bilder og illustrasjoner.
- I forbindelse med å lage en tutorial serie vi planlegger å gi bort gratis på siden som vil gå under det selvforklarende navnet "Basic digital photograhy", så brainstormet vi om hvordan vi kunne lage et bedre produkt enn konkurrentene våre når det gjelder akkurat denne serien.
- Jeg satte opp en landingsside for å distributere disse artiklene
- Trafikk henter jeg fra PPC, hovedsakelig adwords, noe som i samme slengen gir meg mulighet til å eksprimentere med nøkkelord og konvertering før hovedsiden lanseres
Måten vi gikk fram på for å gjøre det var følgende:
- Vi har allerede skrevet mesteparten av serien (Vi er opp i 12 artikler), så jeg satte opp en landingsside hvor man kunne legge igjen eposten å få tilsendt artiklene en etter en.
- For å få meldt seg på (alt er gratis), så ber vi om litt mer enn epost og navn, vi stiller også noen spørsmål:
- Hva er det ditt aller viktigeste spørsmål om fotografi? Hva håper du på å finne ut av ved å melde deg opp her?
- Hvorfor er det viktig for deg å finne svar på disse spørsmålene?
- Hvor vanskelig synes du det er å finne svar på disse spørsmålene?
Om du får få svar, så kan du vurdere de alle. Om du får massevis av svar, så luker du ut de korte svarene. Jo kortere svar, jo mindre sannsynlig er det at brukeren er engasjert og ville kjøpt noe av deg uansett. Det er de som gir deg utfyllende svar som hadde vært mest sannsynlig å legge penger i lomma di uansett, så det er disse svarene du bør se på.
Spørsmål en gir meg verdifulle tips til innhold. Om jeg ser at mange ønsker å ta bilder av katta, så vet jeg at om vi lager en artikkel om dyrefotografi, med katter som hovedeksempler, så vil den høyst sannsynlig bli populær.
Spørsmål to gir meg svar på hva brukeren føler når han søker, noe som kan brukes i forbindelse med call2action. Om det viser seg at veldig mange desperat må vite innen 2 dager hvordan man tar bilder under mørke forhold, fordi de skal i en halvmørke kirke å ta bryllupsbilder, så kan vi bruke slagord som "Lær deg hvordan du kan ta bilder i mørke forhold - en rask innføring".
Spørsmål tre hjelper deg å unngå samme feil som eventuelt konkurrentene dine gjør. Om noen sier de har funnet en annen nettside som tar for seg tema, men de forklarer det for komplisert eller kanskje de forklarer det for generelt, så vet du at du ikke må gjøre det samme.
Igjen så er det viktig å legge fokus på at det er de lange svarene som vil være de viktigest. Det er nemlig personene bak de som høyst sannsynlig ville kjøpt av deg!
Denne metoden gir deg følgende fordeler:
- Du kan lage bedre annonser og PPC kampanjer
- Call 2 action på landingsside
- Du kan skrive bedre titler
- Mer relevant tekst
- Gi brukerene nøyaktig det de vil ha
- Til den prisen du vil ha
Jeg håper dette var et nyttig tips for alle sammen..