Spårsmål angående kontroll på regnskapet.

Cryptography

New Member
Hei.

Har fått beskjed om at skatteetaten vil kontrollere regnskapet mitt, og må sende inn diverse dokumentasjon. Jeg forstår rett og slett ikke helt hva de spør etter, og får veldig dårlige, lite forklarende treff på google. Så lurer på om noen kan hjelpe meg og forklare så enkelt som mulig hva de faktisk ber om i disse punktene?

• Bokføringsspesifikasjon (bilagsjournal)
  • Kontospesifikasjon (hovedbok)
  • Spesifikasjon av merverdiavgift, jf. bokføringsforskriften § 3-1 nr. 8
  • Kunde- og leverandørspesifikasjon (med både åpne og lukkede poster)

mvh Eivind

Smbinfo

Medlem
Hei.

Har fått beskjed om at skatteetaten vil kontrollere regnskapet mitt, og må sende inn diverse dokumentasjon. Jeg forstår rett og slett ikke helt hva de spør etter, og får veldig dårlige, lite forklarende treff på google. Så lurer på om noen kan hjelpe meg og forklare så enkelt som mulig hva de faktisk ber om i disse punktene?

• Bokføringsspesifikasjon (bilagsjournal)
  • Kontospesifikasjon (hovedbok)
  • Spesifikasjon av merverdiavgift, jf. bokføringsforskriften § 3-1 nr. 8
  • Kunde- og leverandørspesifikasjon (med både åpne og lukkede poster)

mvh Eivind

[*]Bokføringsspesifikasjon (bilagsjournal)
Dette er en liste over alle bilagene du har i regnskapet

[*]Kontospesifikasjon (hovedbok)
Dette omtrent det samme som over, men grupper pr regnskapskonto

[*]Spesifikasjon av merverdiavgift, jf. bokføringsforskriften § 3-1 nr. 8
Dette er en detaljert oversikt over hver momsinnlevering du har gjort. Dvs, total momsgrunnlag og hvilke kontoer denne summen kommer fra.

[*]Kunde- og leverandørspesifikasjon (med både åpne og lukkede poster)
Dette er en liste over alle fakturaer og inn/utbetalinger pr kunde/leverandør.

Cryptography

New Member
Tusen takk.

Hvis Skatteetaten setter MVA ved skjønn, blir det veldig mye værre? Altså hvis jeg velger å ikke levere inn det de ber om. Merker det blir litt mye.

Dag Frogner

Supermedlem
Men dette har vel du (eller regnskapsføreren) en fin oversikt over, slik at det bare er å printe ut og sende?

Det er kanskje litt jobb,men jeg vil tro at det lønner seg å legge frem alt man har.

Fikk samme sjekk selv tidligere i år. Da sendte regnskapsføreren min alle papirene inn og etter en ukes tid fikk jeg brev om at alt var i orden. Selvom du ikke sender inn alt nå, er det jo ikke umulig at du får bokettersyn senere og da MÅ du levere alt du har (evt på en smekk på pungen) , så etter min mening har du alt å tjene på å ta jobben nå.

Steve Cash

Medlem
Jeg antar at du har fått denne henvendelsen fordi du har mva til gode for én eller flere terminer, det er i alle det vanlige, selv om en sikkert kan få kontroll likevel. Du spør om det blir mye verre hvis du ikke leverer dette. Svaret er kort og godt ja. Jeg har sett ett tilfelle der vedkommende rett og slett glemte hele greia, det kom selvfølgelig en purring etter at fristen var ute, med beskjed om at hvis etterlyst materiale ikke ble sendt inn innen ny frist ville fradrag for inngående mva bli nektet for vedkommende termin, mens utgående måtte betale. (Ja, han glemte det faktisk, han prøvde ikke å lure seg unna, uten at glemsomhet var til noen hjelp.) Om det går så langt at de kommer for å ta stedlig bokettersyn hvis du ignorerer dette aner jeg ikke, men det har i alle fall fullmakt til det. Skatteetaten skal en ikke tulle for mye med hvis en vil leve lenge i landet. :)

Tips: Hvis du syns dette er vanskelig å hanskes med, og ikke har en regnskapsfører, så skaff deg en. Hvis du vil føre selv og ikke er helt a jour, så sørg for å bli det så fort som mulig.

Topp