Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sletting av foretak, og domener

Cassan

Medlem
Hei

Vet ikke om dette spørsmålet er stilt før, men trenger et kjapt svar. Nå har det seg slik at jeg nettopp, i dag, sendte søknad om å slette enkeltpersonforetaket som jeg hadde registrert. Det jeg da lurer på er hva som skjer i forhold til domenene som jeg har registrert på dette foretaket? Vil disse bli slettet samtidig? (.no-domener)
 
Normalt vil domene ikke bli slettet (vet ikke om noen hvor dette har skjedd). Først når domenet går ut, vil det være at Norid sjekker om firmaet fortsatt er registrert i Brreg. Jeg har sett flere .no domener som ikke har "eier" hvor firmaet er slettet og domener fortsatt er oppe. Men hadde jeg vært deg ville jeg funnet et nytt firma og overføre domene til.
 

NilsF

Medlem
Vet ikke om dette spørsmålet er stilt før, men trenger et kjapt svar. Nå har det seg slik at jeg nettopp, i dag, sendte søknad om å slette enkeltpersonforetaket som jeg hadde registrert. Det jeg da lurer på er hva som skjer i forhold til domenene som jeg har registrert på dette foretaket? Vil disse bli slettet samtidig? (.no-domener)


Domenene vil ikke bli slettet samtidig med at foretaket slettes, men når Norid etter en tid oppdager at foretaket er slettet, så vil det bli sendt ut varsel til abonnenten om at domenene kan bli slettet. Norid har nylig kommet med en kort omtale og veiledning vedrørende slike problemstillinger:

Tusenvis av domener stenges i sommer
 
Er du redd for at Norid skal glemme å informere deg om at dette skjer. Kan du sette opp en overvåkning av domenet på for eks. domeneshop.
 

SYSE

Medlem
Hei

Vet ikke om dette spørsmålet er stilt før, men trenger et kjapt svar. Nå har det seg slik at jeg nettopp, i dag, sendte søknad om å slette enkeltpersonforetaket som jeg hadde registrert. Det jeg da lurer på er hva som skjer i forhold til domenene som jeg har registrert på dette foretaket? Vil disse bli slettet samtidig? (.no-domener)

Som Travellingman påpeker rydder NORID nå i domenenavn som er registrert på enheter som ikke lenger er registrert i Brønnøysundregistrene. Denne ryddingen skjedde relativt sporadisk tidligere, til sammenlikning med dagens rutiner hvorpå de publiserer lister til registraren hver eneste måned.

For å unngå sletting bør du få overført domenenavnet til en registrert enhet så snart som mulig. NORID vil imidlertid varsle deg før sletting. Det samme bør registraren (dersom de har orden i sakene sine; det er en grunn til at NORID publiserer disse listene til registraren).
 
Topp