Skjule kildekoden

kongen

kongemedlem
Hvordan kan man skjule at snokere kan se kildekoden ved å nekte adgang til å se kildekoden ala slik denne nettsiden har gjort:
Nuform :: Pilates

Når man velger Vis > Kilde fra menyen så kommer ingenting...

Helge

Profesjonell Googlesøker
Her er en fin forklaring til deg:

Wondering how to hide your source code?
Well, give up right now then, because it is absolutely impossible. "No right-click" scripts and other similar scripts will only end up annoying your users in which actually don't even want to steal your source code or images, but rather just want to casually use their browser features. Doing things like this will, indeed, drive away some users because they will be confused if once they come to your site they won't be able to use common features that they are usually able to use.

What it really comes down to is this: if the browser can render the page, and source code can be accessed — and there is nothing more to it. Doing things like using JavaScript to generate the the source code (and attempt to obfuscate it), you are making the page inaccessible to approximately 9% of your visitors (that includes search engines as well). As previously mentioned, "no right-click" scripts are also ineffective because there are several other ways to obtain source without the right-click context menu and moreover, JavaScript can be disabled.

The source code of your site will always be accessible no matter what, it simply isn't worth trying to hide. Accept that it is impossible and simply don't waste your time trying to prevent people from accessing it, because you can't. The more accessible and usable your site is, the more people will be able to use and enjoy your site.

In the case of images, they can also easily be taken from a site no matter what kind of "no right-click" or other scripts you have applied. However, the most practical thing to do is to watermark your images. This will not completely prevent people from attempting to steal it, but it should cut down on the number of people that try to take your images because now there is something on the image that explictly defines it as your work.

Further reading:
Hiding Content
vortex-webdesign.com
How do I hide my source code? - WebDeveloper.com
webdevfaqs.com
webdevfaqs.com

U

Uregistrert

Guest
Det går ikke an å skjule kildekoden. Du kan f.eks. blokkere noen å gå inn i kildekoden, men hva er vitsen. De fleste webmastere kan omveiene for å se koden, og vanlige surfere aner ikke hva kildekode er for noe.

testdriver

Ha det bra..
Ja, tror det blir håpløst.

Klarer nettleseren å lese koden, vil nok også de som evt ønsker å stjele fra deg gjøre det.

Sjefskoder

Sjefskoder
Som sagt så tidligere i denne tråden er det ikke mulig å skjule kildekoden 100%!

Skal du skjule koden for mennesker (slik at den er 100% skjult), må du også skjule koden for nettlesere. Hvis ikke nettleseren kan lese koden din, kan den heller ikke vise nettsiden din.

Så vil du ikke at folk skal kunne se kildekoden må du nok bare la være å lage nettsider :p

Veit at du kan nekte høyre-klikk med musen for å vise kildekoden i JavaScript, men dette fungerer kun i IE, men hvilke versjoner har jeg ikke peiling på....

Her er den koden, dersom du vil ha den...
PHP:
<script type="text/javascript"> 
<!--
if (document.layers){
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}
var text = "Beklager, men denne funksjonen er deaktivert!.";
document.onmousedown = rtclickcheck
function rtclickcheck(keyp){
if (document.layers && keyp.which == 3) {
    alert(text);
    return false;}

if (document.all && event.button == 2) { 
    alert(text);
    return false;}}
//-->
</script>

Legg koden mellom head-taggene dine..

Men, den hjelper ikke mye, for dersom man vil se kildekoden din så går man bare, som sagt tidligere, i menyen -> Vis -> Vis kildekode...

Gaasehud

Medlem
Evt. kan du jo fjerne alle "fysiske" brakes, om du forstår meg. De linjene som kun synes i kildekoden; fjerner du disse er det litt mer ork å lese koden.

f.eks. har jeg sett at css3.info har gjort det. ;)

EDIT: Var visst ikke den siden jeg tenkte på likevel. Men som tidligere nevnt kan du ikke få fjernet koden helt uansett.

kongen

kongemedlem
Takk for mange gode svar, skal se om noen passer til meg.
Btw, bruker IE7 og kildekoden kommer ikke opp for nuform til meg.

U

Uregistrert

Guest
Takk for mange gode svar, skal se om noen passer til meg.
Btw, bruker IE7 og kildekoden kommer ikke opp for nuform til meg.

Merkelig problemstilling hele tråden, synes jeg. Og ihvertfall når sånne "skjule-scripts" antagelig bare funker for IE7-brukere. Og her er vi ved paradokset:

Du kan skjule koden... men bare for folk som ALDRI ville funnet på å lete etter den.. IE7-brukerne er vel neppe blant de ivrigste koderne eller hackerne...

quicktech

Medlem
Hva er egentlig hensikten med å skjule kildekoden? Det er jo kun snakk om html/css/javascript. Om du er redd for at folk skal stjele designet ditt så kan jeg forsåvidt forstå det, men det er på den annen side den eneste informasjonen som er eksponert. Mer sensitiv logikk ligger vel trygt bevart i et serverside språk som php/asp som ikke er tilgjengelig for alle brukere.

Kanskje vi kan hjelpe trådstarter til å finne en alternativ løsning om vi forstår mer om hva han egentlig ønsker å oppnå ved å skjule koden? Kan du forklare mer om selve hensikten for dette?

kongen

kongemedlem
Hva er egentlig hensikten med å skjule kildekoden?

Hensikten er at folk ikke skal stjele tekst/bilder på diverse nettsider. Å hindre at vanlige folk kan copy and paste, høyreklikke eller se kildekoden, utelukker størsteparten av problemet.

De som ikke er smarte nok til å skrive sin egen tekst, er ikke smarte nok til å komme forbi disse hindringene. Og folk som er smarte nok til å komme forbi disse hindringene, er som regel folk som kan skrive sin egen tekst og skaffe sine egne bilder.

Topp