Skifte av regnskapsfører - regnskapssystem

Littgrønn

New Member
Har hatt en regnskapsfører som nå er pensjonert.
Jeg må nå finne en ny eller prøve å ta dette selv. Er ca 400-500 bilag pr år.

Ønsker å få med alle tall fra tidligere år inn i nytt regnskapssystem for å slippe å legge inn alle tall pr 311212 manuelt.

Kan jeg få disse filene fra tidligere regnskapsfører og enkelt importere inn i nytt system?
Eller må jeg taste inn alt dette manuelt for å få med saldolister, balanser i årsoppgjør etc, ja alt som trengs for å fortsettte fra tidligere år...

Flott om noen kan svare meg på dette, evt komme med noen tips.

Steve Cash

Medlem
Det kommer helt an på hva slags datafiler systemet til nåværende regnskapsfører kan produsere, og hva slags filer systemet til ny regnskapsfører kan lese inn. I mange tilfeller er det mulig å lese fra databasen til et regnskapsprogram og produsere såkalte flatfiler, dette er rett og slett datafiler der de forskjellige verdiene er skilt med semikolon, komma, faste kolonner eller lignende. Det finnes sikker noen som lager XML-filer også. Det er bare avgående og påtroppende regnskapsfører, eventuelt systemleverandørene deres, som kan svare på dette, så det eneste du kan gjøre er å spørre dem.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Gikk regnskapsfører av med pensjon uten å hjelpe kundene sine avgårde til ny regnskapsfører? Det lukter det iallefall dårlig planlegging av.

Jeg har ikke vært borti regnskapsførere som går av pensjon selv, men jeg vil tro det er en enkel sak. Mest sannsynlig kan ny regnskapsfører bare taste inn balans, saldo o.l f.o.m en gitt dato (som de får av forrige regnskapsfører) og kjøre videre som vanlig fra der.

Uansett ville jeg begynt jakten etter ny regnskapsfører og forhørt meg.

Topp