Skattekort til Tradedoubler

pleb

Medlem
Har i fjor ikke betalt skatt foreløpig av det jeg har tjent fra Tradedoubler (slapp av - har nesten alle pengene liggende på kontoen enda!), og innser at det blir en stygg restskatt. Men er det mulig å levere skattekort til Tradedoubler?

Eventuelt be dem om å trekke 50 % i skatt slik at jeg kan få tilbake fra staten neste sommer?

:)

Har samme problemet fikk utbetalt 60.000 som jeg ikke har betalt skatt av :S

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vet ikke, men jeg vil tippe TD ikke tar seg bryet med å samle inn skattekort (de kan vel heller ikke det når man ikke er ansatt der?) men heller legger ansvaret på oss som skal ha penger derfra.

De utbetaler jo hver måned, så da er det jo ikke verre enn å legge pengene til side (da vil de også rente seg litt) og betale når restskatten kommer.

TMM

Medlem
Hovedpoenget er vel at man som affiliate ikke er ansatt hos TD, men opptrer som næringsdrivende og følgelig plikter å levere næringsoppgave og betale skatt selv.

TD har riktignok selv skapt en del forvirring rundt dette siden de sendte ut brev i fjor (?) der det virket som man var ansatt og de skulle rapportere inn lønn. Vil anta dette må ha vært en feil..

zapotek

Medlem
Hadde blitt dårlig butikk for Tradedoubler å ansatt alle affilatene gitt ;)

Du kan ikke sende inn skattekort nei.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Som arbeidsgiver ville TD hatt gleden av å administrere og trekke en viss % (14,1 for de fleste) av brutolønnen til ansatte som går til finansiering av folketrygden.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Arbeidsgiveravgift/

Det er derfor nokså forståelig for TD å ikke ønsker ha dere som ansatte.
De som driver med aff.salg og tjener en hundrelapp i måneden er hobbyister; de som tjener nok til å leve av dette er proffe og får registrere dette som inntekt, men ingen er ansatt og får dermed lovfestet ferie, rett til sykepenger og annet.

Dre_C

Medlem
Det er da ikke noe i veien for at du selv kan betale inn til skatteetaten hvis du vet du kommer til å få restskatt. Du slipper da også renten på restskatten.

Bjrl

Medlem
Tradedoubler rapporterer utbetalinger de gjør til myndighetene når mottager er privatperson. Et år kom utbetalingene fra Tradedoubler opp som arbeidsinntekt/lønn i den ferdig utfylte selvangivelsen jeg mottok, husker ikke om det har vært slik flere år. Dette endrer man uansett enkelt selv dersom man f.eks har et enkeltpersonforetak og skal levere næringsoppgave.

Mottar du penger til et AS eller NUF fra Tradedoubler bortfaller denne problemstillingen.

TradeDoublerNO

Tradedoubler
Som en del allerede har skrevet her kan du ikke levere skattekort til TradeDoubler. Vi har av åpenbare grunner ikke arbeidsgiveransvar for affiliates ettersom det betyr at vi også måtte betale feriepenger, arbeidsgiveravgift, OTP osv.

Hos TradeDoubler skiller vi mellom to forskjellige type kontoer:
  1. Bedrift/organisasjon
  2. Person

Bedrifter og organisasjoner er selv ansvarlig for å rapportere inn inntekter i sitt regnskap. Bedrifter som er MVA-pliktig (omstatt for over 50 000,-) vil få utbetalt inntekter med MVA.

Privatpersoner som er affiliates håndteres litt annerledes. For å få utbetalt må du oppgi ditt personnummer og ved årsslutt rapporterer TradeDoubler inn hva vi har utbetalt til Skatteetaten. Denne inntekten vil da bli automatisk oppført på din selvangivelse. I fjor skjedde det dessverre en glipp som gjorde at Skatteetaten ikke fikk denne informasjonen i tide og vi sendte dermed ut brev til alle private affiliates med informasjon om inntektene som måtte føres opp manuelt.

I følge Skatteetaten skal privatpersoner som tjener mer enn 50 000,- i affiliateinntekter registrere seg som selvstendig næringsdrivende samt i MVA-registeret. Skatteetaten mener at en privatperson som tjener mer enn 50 000,- vil bli ansett som næringsdrivende og dermed også være MVA-pliktig. Ditt lokale skattekontor skal kunne svare på ytterligere spørsmål rundt dette. Vi har også et blogginnlegg rundt dette som kan leses i vår blogg.

Topp