Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal jeg skatte når jeg ikke har noen omsetning?!

Toffer

New Member
Jeg skal fylle inn Næringsrapport skatt for første gang for firmaet jeg opprettet i 2017. Jeg har ikke hatt noen inntekter ennå, men har kjøpt inn datautstyr og fått produsert varer jeg skal selge i 2018.

Var strålende fornøyd da jeg endelig fikk balansen til å gå i null, men nå sier skjemaet at til tross for ingen inntekter, har jeg gått med skattemessig positivt årsresultat på grunn av negative driftskostnader. Det virker som om skjemaet trekker fra utgiftene jeg hadde for stiftelskostnader og trekker fra et negativt beløp på punktet 4295 "Beholdningsendring av varer under produksjon og ferdige egenproduserte varer". Fordi minus minus gir pluss og beløpet er større enn stiftelseskostnadene, ender jeg med et positivt resultat i skattemessig verdi.

I regnskapsmessig verdi, går jeg i null, som stemmer med regnskapet mitt i og med at vareproduksjonen formodentlig ikke skal regnes som en kostnad før jeg får solgt produktene i år.

Kan det stemme at jeg skal betale skatt på verdien av varer jeg har i bestilling?
 

Steve Cash

Medlem
Nei, du skal ikke betale skatt hvis du bare har kostnader. Men hvis du har satt opp varelagerøkning i post 4295, så vil det ende i et årsoverskudd hvis du ikke har ført noen tilsvarende kostnad. Har du kjøpt inn eller produsert varer som lå på lager ved årsskiftet? I så fall skal de jo føres opp som varelager i balansen og som endrng i 4295, men da skal det også være et tilsvarende varekjøp.

Varer på lager skal aldri føres høyere enn kostpris, og da kommer du i 0. Varer du har i bestilling er jo ikke kostnadsført ennå, og skal ikke være med i regnskapet.



Jeg ser at dette ikke var veldig godt forklart, men jeg håper du får noe ut av det.
 

Toffer

New Member
Takk for svaret. Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Varene er ikke på lager ennå og ikke solgt, hadde derfor tenkt å holde dem utenfor regnskapets kostnadsposter. Men det virket logisk å rapportere det av hensyn til balansen. Hvordan skal jeg ellers forklare at jeg sitter igjen med så lite i bankinskudd på slutten av året? Eller kan jeg bare ignorer utlegget for varene jeg hadde i desember og føre dem opp som kontanter selv om de de forlot bankkontoen min før årskiftet?
 

Steve Cash

Medlem
Har du forskuddsbetalt varene, men ikke fått faktura i 2017? Det virker nesten slik ettersom du skriver at de ikke er på lager ennå. I så fall så fører du betalingen mot en balansekonto, f.eks. andre fordringer, da vil det balansere.
Hvis du har fått faktura kostnadsfører du og setter opp varene i lager. (Men en skal jo ikke forskuddsfakturere, så antakelig har du ikke det.)
 
Topp