Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sitemap og ending i navn

Har lest litt om Sitemap her, og laga meg ei fil i notepad (fulgte oppskrifta på Google). En ting jeg da lurer litt på, skal fila hete .xml eller .txt? For mener å ha lest at de anbefalte å lage fila i txt, men når jeg leser om det samme mange andre steder heter filene folk bruker .xml. Bytter man da bare navn? All logikk (i min verden i allefall) tilsier at fila skal hete xml, men nå spør jeg dere likevel, fordi jeg er lei av å gjøre feil og lure på hvorfor jeg ikke har treff på sida mi.
...og man legger bare fila direkte inn i rotmappen for siden? (Bare sånn for å måtte ha det veeeeldig med teskje..)
 
Sist redigert:
Jeg forandrer bare navnet på fila til xml?

Den der du nevner med robots har jeg faktisk ikke hørt om en gang, Dreyer. Hva gjør den for noe da?
 

zapotek

Medlem
Om du feks. har noen mapper du ikke vil at søkemotorene skal indexere kan du angi dette i robots.txt fila. Det er ikke absolutt nødvendig å ha en slik fil.
 
Sida mi indekseres ikke, serru. Sandkasse in action, om jeg har forstått sandkasse-greiene riktig. Finner ikke sida mi med site:sidami.com heller. Skjønte (feil?) av Google at bygging av linker, samt Sitemap kunne hjelpe på dette. Lenkebygginga er jo ok, men biten med Sitemapen er litt vag.

Da kan jeg altså bare la ei vanlig txt-fil ligge der som Sitemap og da, fordi Google kan lese flere forskjellige varianter av denne? (Ettersom robots-fila kan legges inn som txt, mener jeg, da må jeg jo kunne gjøre det samme med mapen.)
 

SolidHost

Medlem
Nei. Sitemap-filen din må være XML. Selv om Google kan lese flere formater, så vil ikke sitemap-filen din leses om du lagrer den som .txt
 

Web2000

Medlem
Må sitemapet oppdateres etterhvert som du oppdaterer og legger til nytt stoff på siden, eller gjøres dette automatisk.

Ser enkelte lar sitemapet ligge på førstesiden og som en egen link inn til et synlig sitemap med mange linker til alle undersidene. Har dette noe betydning?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Må sitemapet oppdateres etterhvert som du oppdaterer og legger til nytt stoff på siden, eller gjøres dette automatisk.

Ser enkelte lar sitemapet ligge på førstesiden og som en egen link inn til et synlig sitemap med mange linker til alle undersidene. Har dette noe betydning?

Det gir økt brukervennlighet. Jeg bruker titt og ofte sitemaps for å finne fram på større nettsider, iallfall når jeg skal finne fram til noe som ikke er prioritert på forsiden. SEO messig kommer du like langt, om ikke lengre, med en xml sitemap.
 
Topp