Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sesam -- umulig å forstå seg på

webmoney

Søkemotoroptimist
Som tidligere Sesam-ansatt burde jeg ha et entusiastisk forhold til søkemotoren Sesam. Det har jeg også. Sesam har en del imponerende ting ved seg: Magiske ord (skriv "tv sport" og få opp en oversikt over alle norske programmer som går ikveld som har noe med sport å gjøre, skriv "vær flisa" og få en rapport om hvordan været er akkurat nå på Flisa, etc), godt nyhetssøk, integrert telefonkatalog, flott karttjeneste, relevant bedriftskatalog, greit bloggsøk.

Men selve frisøket er helt umulig å forstå seg på. Det virker først og fremst som om sesam/fast er utrolig mangelfull. Gode, gamle nettsteder som kommer på topp i Google/Yahoo/MSN er helt usynlige i Sesam. Og så er det rangeringen av de nettstedene som faktisk er synlige i Sesam: Helt merkelig rangering.

Jeg vil tro at Sesam står for under 1% av alle søk som skjer i dette landet. Derfor er ikke Sesam så grusomt viktig i et SEO-perspektiv. Men uansett hadde det vært gøy å knekt "Sesam-koden" og funnet ut hva som skal til for å i det hele tatt bli representert i frisøket i Sesam.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du har vært ansatt i Sesam ja, det visste jeg ikke! Kom gjerne med alt du har av inside information :)

Ja, knekker vi sesamkoden kan vi utnytte den godt. Jeg skal innrømme at jeg har sett mer eller mindre null sammenheng i rankeringene dem har. Har du noe som helst slags inside til oss? :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Jeg vil tro at Sesam står for under 1% av alle søk som skjer i dette landet

Tro det eller ei, men Sesam har faktisk dukket opp i mine logger i det siste ! Har tidligere ikke lagt merke til Sesam, men det kan jo faktisk se ut som de begynner å få et fotfeste i markdet.


Statisikk siste 7 dager :

Google : 4200 -64 %
Sesam : 845 - 13 % !!!!
Kvasir : 769 - 12 %
Startsiden : 701
Msn : 198
Altavista : 67 (Tenk, folk bruker enda denne..)

Imponerende med 13 % fra Sesam.
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Ja, imponerende at Sesam står for 13% av trafikken. Men ikke representativt for norske nettsteder generelt; der står Sesam for 0,8% av trafikken (utifra mitt tallgrunnlag, jaffal).

Men at du er godt synlig i Sesam er bra for deg.
 
Topp