Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO i Sesam

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Schibsteds søketjeneste Sesam er en Norsk søkemotor, som i forhold til mange andre er både liten og fersk på markedet. Jeg har flere ganger, både gjennom søking, mailer til Sesam og bloggenes deres prøvd å grave fram informasjon om dem, enten det er statistikk eller gode tips til hvordan man kan optimalisere siden sin for å komme høyere i Google.

Personlig, så tror jeg ikke algoritmene deres er i det heletatt nær Google sine, men noe triks må det da være for å få en bra SERP hos dem. Noen som har gjort noen bra funn? Er det kanskje old-school triks fra Google som fungerer hos dem?
 

retrokai

Medlem
Spørsmålet er vel da om noen kjenner noen som faktisk bruker dette, som kanskje har noen erfaringer. Jeg fra min side har ikke engang vurdert det!:p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har veldig lite trafikk fra Sesam. Så og si nesten ingenting faktisk. Har inntrykk av at få om noen bruker tjenesten i sin egentlige form, altså fra hjemmesiden www.sesam.no. Den er jo inkludert i VG og sånn, men der er det vel mest interne søk etter hva jeg kan forstå.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg tror egentlig ikke det er så mange som bruker selve nettside søkemotoren deres, men jeg har inntrykk av at det er flere som bruker disse ekstra tjenestene dem har (bloggsøk, tvsøk, værsøk osv). Personlig er jeg veldig glad i værsøken deres.

Totalt, så får jeg et par hundre brukere daglig fra dem faktisk, så det er da ikke så ille. Hvordan tror dere dem vil utvikle seg i framtiden? Jeg tror dem må spytte enda mer i markedsføring skal dem få til noe. Kanskje lage noen ekstra prosjekter (så lenge det ikke er enda en community side ala nettby, blink osv).
 

Imbera

Medlem
Styrken til sesam

Styrken til sesam er at de eies av Shibsted og da har de tilgang til et stort spekter av aviser og portaler som brukes av mange.

Eks; VG, Aftenposten, Startsiden, golf.no osv osv.

Jeg tror mye av søketrafikken kan komme derifra hvor folk søker i sitt "kjente" miljø. Flere er kanskje uvitende om at de faktisk bruker sesam som søkemotor.

Jeg har alikevel tro på sesam som en søkemotor, og skal du søke på norsk som bør være sesams styrke så er det de bør få frem.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
En av ulempene jeg ser med sesam, er at resultatene ikke alltid er så gode og oppdaterte. Og det ble også bekreftet at dem ikke alltid er så oppdaterte når sesambloggen kom med dette innlegget. Men, vi får håpe dem kommer seg, for den søkemotoren tror jeg kan bli lett og manipulere når vi lærer triksene.
 
Topp