Selvangivelse 2012 / øreavrunding, innbetaling av restskatt, BSU beløp

Hei alle,

dette er første gangen jeg gjør en større jobb med selvangivelsen. Jeg hadde egentlig planer om å sende inn selvangivelsen, nærinngsoppgaven og personinntektsskjemaet på papir. Etter litt drøfting med venner kom jeg frem til at dette måtte være en gammeldags måte å gjøre ting på, og at jeg like gjerne kunne lære meg å gjøre det elektronisk på altinn.

Systemet var utrolig enkelt (kudos til staten, dette var kjempebra!). Likevel stusser jeg på 3 ting:

1. Det er ikke mulig å bruke komma/punktum for å indikere ører. Jeg går utifra at vi da runder .00-.49 NED, og .50-.99 OPP. Sluttallet stemmer med omtrent 1 krone. Dette er vel slik det skal gjøres?

2. Betaling av forskudsskatt. Jeg betalte inn forskudsskatt ifht. det jeg trodde vi skulle tjene i 2012. Vi fikk flere salg på slutten av året, slik at vi forstår at vi må betale restskatt. Etter å ha brukt den avanserte skattekalkulatoren på skatteetaten.no, kommer vi til et beløp på omtrent 11.000. Jeg vil gjerne betale beløpet inn slik at vi ikke må betale skatt på det (innbetalingsfrist 31.mai). Hvor/hvordan kan jeg opplyse gjennom selvangivelsen at en ekstra innbetaling er gjort?

3. BSU-kontoen er fylt opp med 20.000,-, noe som fremkommer i selvangivelsen. Men ettersom staten ikke har visst om noen inntekt hos meg så er det kun førto pp 112,- i skattefradrag for BSU-beløpet. Blir dette beløpet korrigert til 4.000,- idet jeg sender selvangivelsen? Eller er det noe jeg selv må gjøre? Jeg finner ingen post der BSU kan endres i selvangivelsen.

Takk for svar :)

Tok faktisk turen til skattekontoret i dag for å stille disse spørsmålene.

Svar 1: Man runder tall opp/ned etter regel ned:00-49, opp:50-99.

Svar 2: Betaling av tilleggsforskuddsskatt foretas til kemneren, og ikke skatteetaten. Skatteetaten gjør sin godkjenning av selvangivelsen og produserer tallene for kemneren som så gjør "skyldig skatt - innbetalt skatt = restskatt/til gode" i skatteoppgjøret.

Svar 3: Igjen, det er ikke skatteetaen som gjør denne beregningen, det er kemneren. Derfor ser ikke tallet korrekt ut da selvangivelsen mangler inntekten fra næringen.

hansson

Langveisfarende
Ang. tilleggsforskudd (forskuddsskatt som ikke ble betalt i løpet av 2012) så må det være betalt innen 31. mai, til kontonummeret og med KIDnummeret som finnes på selvangivelsen. Gjelder kun de som har ENK.

Skatteetaten - Starthjelp for næringsdrivende

Når det gjelder ørene i næringsoppgave m.m. tror jeg faktisk de oppfordrer til å bare stryke de, ikke runde opp/ned. Uansett blir det maks 99 øre feil, og det får de neppe panikk av :)

hansson

Langveisfarende
Hvis du betaler før fristen gir staten deg renter av det du evt. har betalt for mye. Men hvis du betaler inn samme summen en dag eller to for seint blir du derimot straffet med obligatoriske forsinkelsesrenter helt frem til skatteoppgjøret kommer utpå høsten. Derfor er det bedre å ha pengene i banken til giroene kommer i posten utpå høsten enn å betale inn frivillig tillegg etter fristen.

Topp