Sanksjoner fra 2. mai

zapotek

Medlem
Greit nok det, spørsmålet blir hvor grensen skal gå. La oss si en prissammenligningstjeneste ala prisguide.no. Må det da stå: "Dette er en annonse:" på hvert produkt? For det er jo i bunn og grunn det.
 

picxx

WF 09
Nok en spiker i kista for affiliatenettverk.

Det at en _annonsør_ kan bli gjort ansvarlig hvis en blogger bestemmer seg for å hente ut link og omtale produktet/tjenesten på egen blogg via TD f.eks. hører jo ikke hjemme noen plass. Annonsøren har jo null styring over hvem som henter ut annonser all den tid TD har godkjent publisher.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dere har lest artikkelen men konkludert feil. Dette er ikke noe nytt. Dette er bare en presisering av det lovverket som allerede finnes.

Og hvor går grensen?
Vel. Er det betalt kommunikasjon du publiserer i form av tekst, f.eks et blogginnlegg, så skal dette merkes med f.eks "innlegget er betalt av produsentX".

Skal vanlige bannerannonser merkes?
Trengs ikke. Det er åpenbart at bannerannonser er reklame.

Og hva er nytt?
Nothing. Slik har det vært hele tiden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
som paj sier, ikke noe nytt i dette lovmessig, det eneste som er nytt er vel at blogging og aff.markedsføring har blitt så utbredt, også blant folk som absolutt ikke har peil på lovverket rundt markedsføring, at problemet er mye større enn før.

Ang. bannerannonser - hvis det er noen som helst tvil om at de kan bli mistatt for å ikke være annonser, så sleng på en sånn liten linje som f.ex. dagbladet gjør over annonsene, der det står "annonse" med ganske liten tekst, men fullt lesbart, og som fjerner enhver tvil.
 

picxx

WF 09
Det er selvsagt ikke noe nytt i markedsføringsloven, den er vel som den har vært, men bet meg likevel merke i denne teksten fra forbrukerombudet:

Forbrukerombudet ønsker også å ansvarliggjøre de kommersielle aktørene som benytter bloggerne som markedsføringskanal. Veiledningen blir derfor sendt til et utvalg av disse annonsørene, med et følgebrev som gjør aktørene oppmerksom på at de også vil kunne bli stilt ansvarlig for ulovlig markedsføring på blogger.

Det er mulig det er adressert til de annonsører som aktivt går ut mot bloggerne for å få produktomtaler eller annet "for en billig penge", men uansett litt diffus den teksten m.t.p. annonsører som benytter affiliatenettverk spør du meg.
 
Topp