Samme annonsør i forskjellige nettverk

kongen

kongemedlem
Hvis TD og CJ hadde samme annonsør (firma Fuss) i nettverket sitt.

Nettside 1 hadde lagt opp annonser for firma Fuss fra TD som betaler "iSale" og har 30 dagers cookie.
Nettside 2 hadde lagt opp annonser for firma Fuss fra CJ som betaler "Sale" og 30 dagers cookie.

Supersurfer Svein surfer villt på nettside 1 og får en cookie fra TD, og surfer enda villere på nettside 2 hvor han klikker på annonsen til firma Fuss, og får en cookie fra CJ.

Er det nettside 1 og TD som får tilkjent salget, eller er det nettside 2 og CJ som får tilkjent salget?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette dreier seg vel om 2 forkjellige kaker,? hvor du da vil få provisjon hos begge nettverkene?

kongen

kongemedlem
Hmm... jeg tviler sterkt på at annonsør betaler ut provisjon 2 ganger på étt salg... selv om cookies kommer fra forskjellige nettverk...

Men hvordan avgjøres det hvilket nettverk som får tilkjent salget. Er det samarbeid mellom nettverkene med deling 50/50 de gangene slike situasjoner oppstår?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg vet ikke hva slags oversikt en annonsør får, men jeg tviler (litt) på hvor detaljert det blir. Garantert at de får regning fra begge, godt mulig at de ikke ser dette engang, uansett et problem å løse det med begge...
Jeg tror at begge nettverk har krav på provisjon?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg ser nå at jeg misforstod spørsmålet ditt med en gang. Er jo egentlig et meget godt spørsmål du har her.

Tviler på at nettverkene har noen samarbeide for og ordne opp i slike situasjoner. Sånn når jeg tenker på det, så tenker jeg at dette må være en av de negative sidene for en annonsør, da altså og annonsere gjennom mange affiliate-nettverk.

At dette (som alt annet) skal gå ut over affiliates er jo litt feil tenker jeg da.. Jeg tror som Pong sier, at begge nettverk har krav på provisjon. :)

Marianne

Medlem
Det er en mer eller mindre generell regel som heter "last cookie counts".

Som oftest har annonsøren god oversikt over hva som kommer fra hvilket nettverk. Heldigvis er det veldig sjelden at det er stor forskjell på annonsørens og nettverkets registrerte antall salg.

Hvis problemet skulle oppstå, finner man en løsning med den aktuelle annonsør. (Hvordan TD håndterer dette i forhold til deres iSales system, kan jeg dessverre ikke svare på.)

Det viktigste, er at både annonsør og affilates blir fornøyde. Annonsøren skal få verdi for pengene, og affiliatene skal få belønning for jobben de har gjort med å skape nevnte verdi.. :)

//Marianne

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Men Marianne, hva er siste cookie når det er 2 forkjellige cookies det dreier seg om. Det er jo affiliatenettverket som gir fra seg kaker, det er jo ikke annonsør?

Marianne

Medlem
Dvs, at hvis brukeren klikker på kampanje X fra Nettverk Y kl. 13.00 uten å bestille, og klikker på kampanje X fra nettverk Z kl. 23.00 og bestiller - vil annonsøren typisk tilegne dette salget til nettverk Z.

Noen annonsører betaler for alt, mens andre er veldig redde for å betale dobbelt. Hvis annonsøren har forskjellige kvitteringssider for de forskjellige nettverkene er dette ikke noe problem. Problemet kan kun oppstå på de kampanjene hvor nettverkenes trackingpixler er lagt inn i samme script..

Håper dette var litt mer oppklarende.. :)

Mats@TD

Medlem
Dette håndteres på forskjellige måter, litt avhengig av hvor aktiv annonsøren er. Problemet gjelder ikke bare forskjellige affiliatenettverk som TradeDoubler, CJ, Zanox etc. det gjelder egentlig alle online-aktiviteter som spores gjennom forskjellige sporingssystemer.

Problemet kan oppsummeres slik:

duplikatsporing.png

Hvis en og samme bruker f.eks. er innom VG, trykker på en kampanje fra annonsør A som spores gjennom f.eks. Webtrends, deretter kommer innom en lenke fra TradeDoubler hos en affiliate og tilslutt havner på Google og trykker på en Adwords-kampanje - så vil alle tre sporingssystemer kreditere dette salget til seg selv. Kunden har fått ett salg, men i både WebTrends, TradeDoubler og Google vil tilskrive seg dette salget. Akkurat det samme gjelder forskjellige affiliatenettverk.

Annonsørene løser dette på mange forskjellige måter, litt avhengig av hvor mange aktiviteter de driver med og hvor avanserte de er. Den letteste måten er som Marianne sa å ha forskjellige landingssider og kvitteringssider per nettverk/aktivitet, men for store annonsører med nettbutikker osv. blir dette lett vanskelig.

Annonsørene benytter seg som regel da av sporingssystemer med deduplikeringsfunksjonalitet. Annonsøren legger da samtlige aktiviteter inn i ett og samme sporingsystem, og dette systemet holder styr på hvilke salg som skal tilskrives hvilke kanaler/aktiviteter. TradeDoubler har deduplikering i vår sporingsplattform td Integral som mange annonsører bruker.

duplikatsporing2.png

Med normal deduplikering vil salgene fortsatt registreres i hver eneste kanal og annonsøren kan da slette salg hos de forskjellige aktørene som er duplikater. Hele denne prosessen kan også gjøres helt automatisk med det som kalles for "piggyback tracking" hvor man kun har en sporing på sin kvitteringsside og denne sporingen automatisk sender informasjonen videre til den kanalen som faktisk skal ha salget.

Piggyback tracking er det absolutt mest effektive fordi duplikatordrene aldri havner i statistikken til andre sporingsystemer.

Topp