Salg av brukt datautstyr (MVA)

Kristians

Medlem
Hei,

Om jeg skal fakturere et salg av en brukt datamaskin skal jeg da fakturere med eller uten MVA?

Takk for svar.

spikre

peterhamre.no
Hva om det ikke er snakk om et driftsmiddel?
Eksempel: John går i skobutikken og kjøper nye sko. Han beholde de på, og lar de gamle være igjen i butikken. Butikken bestemmer seg for å selge Johns gamle skoene til en brukthandler. Skal skobutikken fakturere mva på utsalgsprisen på Johns gamle sko?

Bjørnar

Gründer
Skoene må jo da sees på en vare på linje med nye sko, og være en del av et varelager, da med innpris 0. Så det skal jo faktureres med mva på brukte sko. Hvordan skoene er anskaffet, er jo ikke relevant?

Steve Cash

Medlem
Det med skoene var et morsomt påfunn, men jeg er enig med Bjørnar i konklusjonen, det er avgiftspliktig varesalg. Det samme må det bli hvis en smed får penger for jernskrap som er en blanding av kapp fra ting han har sveiset på maskinene til kundene og defekte deler som er tatt av etc.

Uten å tenke nøye gjennom forutsatte jeg nærmest automatisk at Kristians hadde brukt maskina i avgiftspliktig virksomhet, ettersom det stort sett er det folk driver med her. Det er klart at hvis det er en privat datamaskin går den utenom både mva og skatt. På samme måte som om jeg hadde solgt min brukte sko til en bruktforretning. Jeg skulle forresten like å se noen som ville gi penger for mine nedtråkkete sko. :)

Et untak som kan være verdt å nevne, er salg av brukte biler. Biler som har vært registrert i Norge er unntatt fra mvaplikt ved salg.

Unntaket for mva ved bruktsalg gjelder at bruktforretningen setter mvagrunnlaget til differansen mellom salgspris og kjøpspris, såfremt en har kjøpt fra en som ikke skal kreve opp mva, jf. mva-loven §4-5 og 4-6.

Topp