Søndagsgåte

kongen

kongemedlem
La oss si at to biler kjører i lysets hastighet, og du sitter i den fremste av de og ser ut bakruten. Du ser at den andre bilen ikke har kjørelysene på og du ringer med mobilen for å si i fra. Sjåføren i den andre bilen slår på kjørelysene... men vil kjørelysene tenne når man kjører i lysets hastighet?

clinton4

Medlem
Ja, men jeg tror ærlig talt ikke dagens teleoperatører støtter telefonsamtaler i lysets hastighet.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ja, de vil tenne. Og nei, du som sitter i den fremste bilen vil ikke oppdage det. Du oppdager ikke engang at det er en bil bak deg.

Et annet spørsmål: hvorfor øker lyset i hastighet igjen etter det har vært gjennom f.eks glass - som minsker hastigheten?

Nutz

Med lem
Jeg som er litt uvitenskapelig vil påstå at lyset mellom de bilene (to punktene) som beveger seg i lysets hastighet vil oppleve "normalt" (lys av) og (lys på) hos hverandre.
Bilen bak ser baklysene godt, bilen foran ser lyktene på bilen bak i speilet like godt som om de kjørte i pinglefart. Tror nemlig at lyset også er bundet og sorterer under relativitetsteorien.

Pong

Jeg som er litt uvitenskapelig vil påstå at lyset mellom de bilene (to punktene) som beveger seg i lysets hastighet vil oppleve "normalt" (lys av) og (lys på) hos hverandre.
Bilen bak ser baklysene godt, bilen foran ser lyktene på bilen bak i speilet like godt som om de kjørte i pinglefart. Tror nemlig at lyset også er bundet og sorterer under relativitetsteorien.

Det ville innebære at lyset som kommer fra bilen bak må gå fortere enn lysets hastighet for å nå bilen som kjører foran, siden begge går så fort som lyset.
Lys fra solen har en hastighet som er antatt (!) konstant. Det tar ca. 2 minutter for lyset å nå jorden, og ingen lyspartikler kjører forbi hverandre (alle kjører så fort som tillatt).

Eneste tilfelle der lyspartikler kan kjøre forbi hverandre er hvis noen blir bremset ned (f.eks. ved å gå gjennom gjennomsiktige objekter).

Pong

Ah, 8 minutter til og med! Vel, da vet jeg i det minste at solen ikke har blitt en nova 8 minutter fra nå :p
Det som jeg synes er kult er at det nevnes stjernelys som er 8 milliarder av år gammel, så går man forbi relativitetsteorien litt.. ;) Dessuten, hva er et år? Jo, det er når jorden har snurret rundt solen (= gått et x-antall kilometer). Så når jorden har gått et antall kilometer, har det gått et år. Ekte vitenskapere bruker vel AU men for folk flest går solen fremdeles opp og ner. Skulle gjerne hatt litt sollys nå jeg..

Nutz

Med lem
Hmm.. Siden vi har sprengt noen grenser med å forflytte oss over i lysets hastighet, så ser jeg det heller ikke som så veldig unaturlig at vi som kjører i konvoien ser hverandre. :)
Ser for meg at vi som er i konvoien er i en slags tunnel som gjelder "oss", mulig jeg trenger noe sterke "psycopharmaca" for å få klarere visjoner. :D

Et lite spørsmål til Pong ang. dette.
Vil sjåføren kunne se lommelykten som tennes av en av de som sitter i baksetet i samme bil?
Hvilken hastighet vi da det lyset ha?

TorsteinO

Art Director & grunder
et år er nok definert litt mer nøyaktig enn som så pong, og du vet ikke at sola ikke har blitt en nova om åtte minutter fra nå, du vet at den ikke hadde blitt en nova for åtte minutter siden ;)

nutz - siden hastigheten fremdeles er relativ (akkurat som hvis du prøver å bevege deg ombord i et fly, det er ikke noe problem så lenge flyet bare går rett fram i konstant hastighet), så vil observatørene i hver sin bil fremdeles se hverandre "normalt". Det er kun for observatører med en annen relativ hastighet - f.ex. om vi står på en måne og ser dem fyke forbi, at ting vil bli "rart".

Mortenxx

Medlem
Lysets hastighet i vakuum er uavhengig av posisjon og bevegelse. Lyset går ikke saktere om man selv beveger seg fort (nær lyshastigheten). Hastigheten endres heller ikke om man beveger seg FRA lyskilden eller MOT den.
Ifølge Einstein selv bygger teorien på to postulater:
1.Relativitetsprinsippet, som sier at de samme naturlovene gjelder i alle treghetssystemer, første gang formulert av Galileo Galilei.
2.Prinsippet om den konstante lysfarten, som innebærer at lysets hastighet i vakuum er nøyaktig den samme for alle observatører, uavhengig av bevegelsestilstanden.

Nutz

Med lem
:)
Artig tema egentlig.
Dette med matematisk teori og praksis bør man alltid ta med en klype salt.
Når man kommer i yttergrensene og videre utover, så er det plutselig andre "formler og lover" som gjelder. Vi ser det nå tydelig når det gjelder nanoteknologi. Garantert mange lover innen vitenskapen som har blitt "vedtatt" som er feil, eller at man ikke har sett "problemstillingen", fått oversikt over konstantene og variablene enda slik at det kan uttrykkes i en lov eller formel.

Vitenskapen som som vi tror og stoler blindt på gir oss trygge "grenseverdier", men de justeres jevnlig likevel, enda de en gang var fastsatt på vitenskapelig grunnlag.

Vi vet at vi egentlig ikke vet helt sikkert.

Topp