Søker webutvikler over flere år.

Drater

New Member
Heisann

Jeg og en kamerat har i et par år hatt en idé om å lage en spesiell nettside.
Jeg velger å ikke kaste ut for mye informasjon om denne nettsiden da vi er redde for at ideen kan bli stjålet før nettsiden er oppe å går.

Jeg har forstått at webutviklere flest vil bli betalt i cash, men vi vil tilbyr 30% eierskap i firmaet.

For det første så tror jeg ikke vi har pengene til å betale for en så avansert side som dette, for det andre så trenger vi en tredje person som hele tiden kan være med å utvikle og justere på siden underveis. Med en høy eierandelprosent håper vi at dette kan bli noe vår tredjemann kommer til å jobbe kontinuerlig med, med glede.

Når nettsiden er oppe å går som den skal, kan vår webdesigner trekke seg mer tilbake å la oss stå for de daglige rutinene. Dette vil være en nettside som krever mye "oppmerksomhet".

Jeg merker også at den nedre grensen for å tilby jobb her er på 2000 kr, så da slenger vi med det i tillegg.

Dette er en side som vi tror krever erfarne webutviklere.

Det viktigste elementet websiden vil ha er en live-tabell som flere ganger om dagen oppdateres automatisk utfra antall stemmer.

Høres dette ut som noe du kunne være intressert i så ta kontakt her på forumet, eller per mail: a-bakken@hotmail.com

Mvh. Andreas Bakken

peterandrej

pensjonert moderator
Bare et innspill:
30% eierandel er ikke en høy eierandel. Det er tvert imot en potensielt veldig lav eierandel. 30% gir f.eks ikke negativ kontroll i selskapet, som betyr at dersom du gir meg 30 av 100 aksjer, så kan du fritt trykke opp 900 nye aksjer slik at min eierandel plutselig er 3% isteden for 30%.

For å ha negativ kontroll må en aksjonær eie minst 34% av aksjene.

Drater

New Member
Takk for svar! Så det er altså kun ved 33,3% alt står likt? Men betyr ikke dette da at om to personer går sammen så kan de kjøpe disse nye aksjene uansett?

Alt jeg vil er at ingen kan få en plutselig makt over vår idé. Men om vi må opp til 33,3% for at alle skal føle seg trygge så er det ingen problem for oss.

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg liker vanligvis ikke pirke på småting som dette, men i aksjonærverden har de små prosentene mye å si - det korrekte er 33.4% - da har du over en tredjedel og derfor negativ kontroll.

Ja, selvsagt, du har helt rett. Man må eie mer enn 1/3 av selskapet for å ha negativ kontroll. I praksis blir dette 34% i små selskaper (f.eks 34 av totalt 100 aksjer av kr 1000).

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for svar! Så det er altså kun ved 33,3% alt står likt? Men betyr ikke dette da at om to personer går sammen så kan de kjøpe disse nye aksjene uansett?

Alt jeg vil er at ingen kan få en plutselig makt over vår idé. Men om vi må opp til 33,3% for at alle skal føle seg trygge så er det ingen problem for oss.

Tror ikke dette er noe problem, det er ikke mange som kjenner til dette med negativ kontroll uansett (med mindre de leser denne tråden, da).

Ved 3 eiere av 33,33% hver vil jo alle utgangspunktet stå likt, men to av aksjonærene kan jo gå sammen selvsagt (og med det presse ut sistemann).

Topp