rewrite ?123 til mappe

Tonny Kluften

Administrator
Ja. Men å lage linkene er ikke noe problem. Det er å gå på permalinks, custom structure og skrive inn /%postname%/ så får du verdens peneste urler.

Problemet her er at nettstedet er godt innarbeidet med default type urler, altså har sidene linker til de urlene. Forandrer jeg urlene uten 301 redirect så kan jeg bare glemme alle de innlinkene. Så jeg må, på en eller annen måte, redirecte de gamle /?p=1682 type urlene til de nye /navnpåwppost type urlene.

picxx

WF 09
Hvor mye krefter vil dette stjele fra serveren?

Jeg betaler for noe og får det jeg betaler for.
Om jeg ikke får det, skriker og hyler jeg som en sinnsyk.
Regner med at du har passe kontroll over egen server, så lykke til ;)

Nextri

Rebel
Jwg har en Wp blogg som har brukt urler type nettsted.no/?p=1682. Jeg ønsker å rewrite 400 sider til nettsted.no/navnpåwppost.

Hvor mye krefter vil dette stjele fra serveren ved f.eks 5000-10000 sidevisninger pr dag? Vil jeg merke det i det hele tatt?

Det bør gå fint å rewrite de med 5-10k om dagen.
Sikkert mulig i htaccess. ellers går det jo an å gjøre det i php siden man gjerne må hente den nye adressen fra database
if(is_numeric($_GET['p'])){
header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');
header ('Location: '.$location);
}

Gjorde dette selv på sider som fikk 400k til sammen om dagen uten problemer. Blir isåfall mest load de første dagene, men etterhvert vil jo trafikken komme mer og mer til de nye url'ene.

Nextri

Rebel
nei, forutsatte egentlig litt basis php kunnskap.

Du må først og fremst rewrite urlene med mod_rewrite i htaccess, slik at de nye urlene virker.

koden jeg postet var da for å redirecte de gamle urlene.

Koden jeg postet kan brukes, men det mangler en vesentlig del. og det er urlen den skal redirecte til, og det må gjerne hentes ut fra databasen.

Denne koden ville jeg plassert i index.php filen. hvis det er ett php script du bruker.
PHP:
if(is_numeric($_GET['p'])){
$location = "http://www.domene.no/nyurl-tittel-her";
header ('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');
header ('Location: '.$location);
}
for å vite hva nyurl-tittel-her er må det mest sannsynlig hentes ut fra databasen. hvordan det gjøres er litt induviduelt, og kommer ann på hvilket cms eller script du bruker.

Topp