Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Revisjonsplikten fjernes for små aksjeselskap

sta

Medlem
Milliardlettelse for norske småbedrifter - DN.no

Jeg er normalt ikke imponert over regjeringens næringspåolitikk, men her skal de faktisk ha ros for å stå imot hard press fra revisorforeningen og mange andre som har økonomiske interesser i å oppretholde dagens revisjonsform. Det å fjerne revisjonsplikten for små aksjeselskap vil både bety en direkte besparelse for alle det gjelder men på sikt sansynligvis også demme opp for mye av den NUF-registreringen vi ser idag.
 

Kassimaja

Geocacher
Dette var virkelig på tide, men innslagsgrensen på omsetningen burde kanskje ha vært noe høyere, f.eks. 10 millioner. Problemet framover blir nok at denne grensen ikke blir regulert og at den om noen år vil være latterlig lav omtrent som med 200 kr. grensen ved import fra utlandet.
 

picxx

Well-Known Member
Dette var virkelig på tide, men innslagsgrensen på omsetningen burde kanskje ha vært noe høyere, f.eks. 10 millioner.

5 mill. må da være en ok grense det for et lite a/s med en eller to ansatte.

Hørte akkurat om et WF medlem på facebook som passerte 4 mill. i omsetning i år,
og utifra det han skriver virker det ikke akkurat som om han lever på rema1000 nudler og vann.
Selvsagt kan han ha flere inntektskilder som jeg ikke vet om...
 

Jon

Medlem
Fantastisk. :) Det må være det beste SP har gjennomført noengang. Jeg trekker tilbake alle sarkastiske kommentarer om den nye logoen....
 

n0stra

Medlem
Viktig å være bevisst på at dette ikke er noe regjeringen har "kjempet frem" men derimot stått imot frem til nå hvor hele opposisjonen stemte for samt endel representanter i SP og AP slik at det ble flertall. Man kan vel heller si at det ble innført til tross for stor motstand hos de rødgrønne i årevis. Man kan jo spørre seg selv hvem som innførte regelen om revisjonsplikt for småfirma i utgangspunktet :)

Flotte nyheter men ikke gi de som ikke fortjener det honør og skryt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Viktig å være bevisst på at dette ikke er noe regjeringen har "kjempet frem" men derimot stått imot frem til nå hvor hele opposisjonen stemte for samt endel representanter i SP og AP slik at det ble flertall.

Så du sier at det ikke var regjeringen som bestemte dette, men at det var en avstemming i Stortinget om saken og at i avstemminga var regjeringen splittet? Vet du, det tror jeg ikke noe på. Bevis det.
 

n0stra

Medlem
Så du sier at det ikke var regjeringen som bestemte dette, men at det var en avstemming i Stortinget om saken og at i avstemminga var regjeringen splittet? Vet du, det tror jeg ikke noe på. Bevis det.

Nei det er ikke hva jeg sier. Det jeg sier er at AP har slåss mot dette i årevis og var de som er grunnen til at regelverket er slik det er idag samt SV da som elsker alt som gjør hverdagen for private vanskeligere. Beviset er flere tiår i regjering. Om de ønsket å endre dette tidligere kunne de gjort det med et "pennestrøk" som de er så glade i å snakke om :)
 

picxx

Well-Known Member
Så du sier at det ikke var regjeringen som bestemte dette, men at det var en avstemming i Stortinget om saken og at i avstemminga var regjeringen splittet? Vet du, det tror jeg ikke noe på. Bevis det.

Regjeringen la ikke frem dette forslaget til stortinget, det var det et eget "strategisk råd" som gjorde.
Dette ble oppnevnt før siste stortingsvalg, i 2008, og det eneste regjeringspartiet som flagget en mening om revisjonsplikten for perioden 2009-2013 var SP, som var for å fjerne denne. De to andre partiene hadde ikke engang en egen mening om dette.

Les mer om dette her:
Tar myndighetene til fornuften og fjerner ekstra skatten revisjonsplikten er for norske selskaper?
Småbedriftsportalen Håp om at revisjonsplikten fjernes for små bedrifter
Senterpartiets innflytelse i regjeringen kan bli avgjørende for om revisjonsplikten bortfaller for de minste selskapene - NARF
- Fjern revisjonsplikt for små AS - Næringslivets Hovedorganisasjon

Så på spørsmålet ditt om det ikke var regjeringen som bestemte dette er svaret nei, det var det stortinget som gjorde.
 

picxx

Well-Known Member
Hva mener du? Stortinget har ingen slik makt over regjeringen at de kan tvinge gjennom et forslag hvis ikke regjeringen vil. De tre partiene har flertall.

Hvor mange mandater var det som skilte ved forrige stortingsvalg?
2 eller 4, eller noe slikt, var det ikke?
Så i realiteten har opposisjonen nesten like stor bestemmende makt i norge i dag som det regjeringen har. Forskjellen er jo at regjeringspartiene har ministre i de forskjellige departementene, men de kan ikke på eget initiativ banke ned nye lovforslag uten at dette har vært opp i stortinget.
Det skal heller ikke være stor indre uenighet i regjeringen før lovforslag kan bikke den ene eller andre vegen.

Stortingets oppgaver som nasjonalforsamling er nedfelt i Grunnloven § 75 og omfatter blant annet lovgiving, bevilgninger (skatter, avgifter, budsjett), kontroll av den utøvende makt (regjeringen) og drøfting av generelle politiske spørsmål som utenrikspolitikk og reformer.
Stortinget - Wikipedia
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
De tre partiene har flertall.

Kun hvis alle de tre partiene stemmer det samme for en sak. Hvis AP vil banke gjennom en sak som SV og SP er uenige i så kan AP sanke stemmer fra alle andre partier på Stortinget, og på denne måten få flertall i Stortinget for saken.
 
Topp