Reklame på vogntog?

Santo

Active Member
Hei,

Tror dere det kan være firmaer som er interessert i å betale for reklame på et vogntog som trafikkerer rundt omkring på Østlandet daglig?

Noen antydning på hva disse reklameflatene eventuelt kan være verdt på en årlig basis?

Det er forøvrig snakk om et vogntog med totalt ca. 80 m2 reklameplass, som fordeler seg slik:

2 x ca. 15 m2 (sidene på bil)
2 x ca. 20 m2 (sidene på tilhenger)
2 x ca. 5 m2 (bakenden på bil og tilhenger)

Overflatene er forøvrig i utgangspunktet glatte og hvite.

Illustrasjonsbilde:
1.5538020!img5537954.jpg

Kassimaja

Geocacher
Hvorfor ikke? Hvis prisen er riktig i folhold til hva du får tilbake er alle reklameflater aktuelle.

Kassimaja

Geocacher
Hvis du selger varme pølser eller bilbøker så hvorfor ikke?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om folk vil kjøpe og betaler bra nok så er det selvfølgelig ingenting galt med det. Det er jo en liten kostnad med produksjon og trykk også i dette tilfellet, så regner med det er snakk om kontrakter av en hvis lengde som gjelder.

Regner med du står på kjøper-siden? Hva vil du si er en akseptabel pris å betale?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Familiebedriften har 4 lastebiler som daglig går i Østlandsområdet (Oslo, Akershus, Østfold). Har egentlig aldri vurdert å plastre de med reklame, så hva er egentlig prisene for slike ting?

Santo

Active Member
Jeg er usikker prismessig og vil gjerne høre hva dere mener om saken.

På vogntoget jeg snakker om i dette tilfellet har det forøvrig vært en annonse på bakdøren av bilen (ca. 5 m2 i størrelse) i syv år, og for den har det vært betalt 5.000,- + mva. pr. år.

Jeg tror dog ikke en m2-pris på 1000,- er oppnåelig for et helt vogntog, men jeg vil tro at en m2-pris bør ligge et sted imellom 500,- og 1.000,- (pr. år.).

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Går de hele døgnet? Faste ruter? I områder med mye folk - altså når de ut til mange?

Nei, bare en sjåfør per bil, så vanlig arbeidstid (selv om det blir veldig mye overtid). Med andre ord et bra tidspunkt å bli eksponert på, da det er mange i trafikken. De har ikke faste ruter, men et fast område - de kjører gjennom Oslo hver eneste dag og mange av de andre byene innenfor sitt område. Alle 4 er semitrailere og jeg har null anelse om tilgjengelig m2.

Fredrik

Medlem
Kanskje man kan sammenligne priser med hva busselskapene / trikk tar. Tror en "fullback" (tror jeg det kalles?) på en buss koster mellom 50-120 per år.

Problemet her er at det koster fort x titusener å fylle en slik flate med trykk. På den annen side må lastebileier stå ansvarlig dersom bilen krasjer, blir ned tagget osv.

Msites Ltd

Livsnyter
Hva ting koster er jo avhengig av hvor den kjører/hvor mange mennesker den eksponeres for.

Ødeleggelse av reklamen har man/kan man få dekning for i forsikringen.

@Kenneth: det kunne vært artig å få vite hva dere kunne tenke dere å ta for reklame på disse bilene, og kanskje litt mer info om dekningen (hvor de kjører etc.)

Knut

Medlem
Problemet med reklame på lastebiler er at de gjerne er innom mange forskjellige kunder og leveringssteder. Da kan reklame for ett firma bli misslikt av den man leverer til. For ett par år siden så ble en lastebil med reklame for Byggmax jaget fra en MAXBO butikk f.eks.

Det er vel også ett par grunner til at det ikke er så mye reklame på lastebilene, bortsett fra egenreklame og hovedkunde.

oddbjoro

Medlem
Problemet med reklame på lastebiler er at de gjerne er innom mange forskjellige kunder og leveringssteder. Da kan reklame for ett firma bli misslikt av den man leverer til. For ett par år siden så ble en lastebil med reklame for Byggmax jaget fra en MAXBO butikk f.eks.

Det er vel også ett par grunner til at det ikke er så mye reklame på lastebilene, bortsett fra egenreklame og hovedkunde.

Dette kan fort være et problem ja. Mange kunder som krever at vogna skal være helt nøytral, eller så finner de seg andre transportører.

Topp