Regnskapsopplysninger om annet firma

Hei alle,

jeg skulle gjerne forhøre meg om muligheten til å få innsyn i et annet firmas regnskapsopplysninger. Er det mulig å gjøre dette anonymt, slik at vedkommende ikke kan få vite hvem som har tatt ut opplysningene? https://w2.brreg.no/login/index.jsp?application=ecomsys

Hvis ja, når er opplysninger om forretningsåret 2012 tilgjengelig? Firmaet det er snakk om er et enkeltpersonsforetak med regnskapsfører. Firmaet skal ha hatt 2 ansatte.

Grunnen til denne "spionasjen" er krangel hos slekt som gikk sammen for å drifte en restaurant. Kun eieren fikk se og styre regnskapet, kassen og alle dokumenter til staten. Han slo firmaet konkurs og sa til de to "medeierne" at de hadde 400.000,- total i underskudd, og at hver måtte betale 133.333,- . De to andre mener dette er HELT urimelig men får ikke se noen dokumenter (og selv mener de alt i regnskapet er forfalsket, og at eier aldri hadde registrert dem som ansatte). Dette er bare en masse styr for familien så jeg forsøker å roe ned situasjonen med håndfaste tall. Selfølgelig kan de to bare nekte å betale summen (og det gjør de), men nå er altså alle bitre og sier de skal politianmelde hverandre + advokater etc.

A

aabbcc

Guest
Får man regnskapstall til enkeltpersonforetak fra B.reg? Spør bare av interesse.

Steve Cash

Medlem
Nei, br.reg. har bare regnskapstall for foretak som har årsregnskapsplikt etter regnskapsloven og plikt til å sende inn årsregnskap. Enkeltpersonforetak sender normalt bare ligningspapirer til skattekontoret, og de er ikke offentlige.

For foretak som har innsendingpslikt kan en få et sammendrag på proff.no, purehelp.no, 1881.no med flere. Detaljert årsregnskap og årsberetning kan en kjøpe. Enten fra en av de nevnte eller direkte fra brreg.no tror jeg.

Steve Cash

Medlem
Jeg så ikke på lenken i startinnlegget før jeg skrev, det var dumt. Svaret på om noen får melding om en har bestilt slike opplysninger må en nesten få ved å ringe Brønnøysundregistret og spørre.

Hvis de er medeiere i selskapet så har de så vidt jeg vet krav på å få se regnskapet, er de kun ansatte har de neppe det.

Tusen takk for svar alle sammen. Å opprette ENK når en skal dele risiko og profitt med 2 andre er vel heller ikke så smart, en skal vel se langt etter penger fra "medeierne" hvis det blir konkurs. Her har flere opptrådt feil, selskapsformen skulle vært en annen, og samarbeidet med regnskapet skulle vært en helt annen.

Jeg har selv blitt bedt om å drive forretning med slektninger, men svaret har alltid vært nei fra meg. Penger og familie bør ikke blandes i alle tilfeller.

Kassimaja

Geocacher
Kan du slå et ENK konkurs uten å gå personlig konkurs?

Kan du slå et ENK konkurs uten å gå personlig konkurs?

Her er det jeg som ordlegger meg direkte feil. Han slo ikke ENKet konkurs, han erklærte at han ikke var i stand lengre til å sette seg i dypere gjeld og derfor stoppet han videre drift av firmaet.

Beklager for å ha skapt misforståelse :)

hansson

Langveisfarende
Da har han jo i praksis begjært seg selv konkurs. Hvis du har et lovmessig krav på innehaveren, vil du kunne få en plass i rekka av kreditorer hvis f.eks. futen setter han under tvungen gjeldsordning (dvs. personlig konkurs).

Da har han jo i praksis begjært seg selv konkurs. Hvis du har et lovmessig krav på innehaveren, vil du kunne få en plass i rekka av kreditorer hvis f.eks. futen setter han under tvungen gjeldsordning (dvs. personlig konkurs).

Men han har betalt alle regninger :) Han har bare personlig investert 400.000,- på oppstartsmidler og løpende utgifter, og etter 5mnd med bare tap så sa han at nok fikk være nok. Han har ikke latt være å betale noe.

Edit: Ser nå at underskudd ikke er synonymt med tap. De har altså tapt 400k, men det var kun hovedeier som spyttet inn de pengene ettersom de 2 medeierne (fra et annet land) ikke hadde cash til å legge ut. De var veldig sikre på at firmaet skulle gå i pluss, og at de oppstartsmidlene aldri skulle bli et tema (annet enn at eier sakte tok ut de 400.000,- fra firmaets +).

Topp