Regnskap. Hva er billigst?

sten

Medlem
Hei, jeg har et spørsmål angående regnskap for ENK.
Trenger et enkelt system som ikke koster skjorta, gjerne med fakturerings system.
Hvilken alternativer bør jeg velge?
Det kunne jo også vert aktuelt å engasjere regnskapsbyrå, men vet ikke hva de tar for å føre regnskapet.
Betaler man etter hvor mange dokumenter de må gjennomgå, eller tar de fastpris?

Smbinfo

Medlem
Et fakturaprogram kan være så og si gratis(conta faktura, sendregning mfler) mens et økonomiprogram(regnskap og faktura) vil koste noe.

Det er mange rimelige(24Sevenoffice, Uni Økonomi Start/Standard, Diverse vismaløsninger, e-conomics, mamut m fler).

De fleste økonomiprogrammer har også regnskapsførere tilknyttet seg, hvor du kan velge å få dem til å gjøre deler av jobben. Eks hvor du lager utgående fakturaer som i sin tur går rett i regnskapet. Du kan også velge å scanne inn og bokføre de enkleste inngående fakturaene(evt alle). Regnskapsfører kan så avstemme, sende inn ligningspapirer med mer(noe som mange får hodepine av).

Så hvis du velger å gjøre ting selv, sjekk systemet at det ser ut til å passe ditt behov og spør dem om regnskapsførere som er villige til å gjøre kontroll/fullføring av regnskapet ditt.

Har du ikke mange utgående faktuaer ville jeg kanskje valgt et rimelig fakturaprogram og sendt alle bilag til regnskapsfører.

Finner du et lite byrå/enkeltperson vil sjangsen være større for at du beholder samme regnskapsfører over tid. De kan også være billigere enn fra et større byrå.

Tidsnok levering av fullstendig dokumentasjon, og god sortering vil være en nøkkel til lav kostnad om du setter ut regnskapet eller deler av regnskapet. Fordelen med større firmaer er

allegretto

Medlem
Jeg har gått over fra uni micro (faktura) til conta faktura.. som er gratis.. og er veldig fornøyd.
Bruker conta faktura og conta post (for å postlegge fakturaer)

Topp