Regnskap for dummies, del 1

Tony J

Alle skal få
Regnskap for dummies , del 1:

Hei, driver enkeltmannsforetak.

Nå kommer det en sånn selvangivelse i posten snart.

Jeg har foruten en masse utgifter, tjent noen hundrelapper
på et par domenesalg.

Er det slik at utgifter og inntekter skal på denne selvangivelsen?
(og bilag?)

Tony

Tony J

Alle skal få
Hvis du lager et helt enkelt lite regnskap for deg selv, bare kjapt og gæli, med utgifter og inntekter, hva/hvor mye ender du med?

I fjor? Ca minus 30.000 :)

Da er det kun ENKen jeg har beregnet. Tar jeg fulltidsjobben blir jo regnestykket noe helt annet.

Tony J

Alle skal få
Ok, da kan du trekke fra de 30.000 fra lønnen din i fulltidsjobben. Der sparer du fort 10-12000 i skatt.

Du skal aldri legge ved bilag til selvangivelsen din (hvis det var det du lurte på).

Så hvem skal ha bilagene? :) Og, når utgiftene kommer fra paypal tjenester fra utlandet, sparer man fortsatt skatt av dette?

Tony J

Alle skal få
Du skal oppbevare bilagene selv i tilfelle kontroll fra skateetaten. Du må sørge for å få fakturaer eller regninger fra de som gjør tjenester for deg i utlandet, så ja, når du ha bilag kan du trekke ifra.

Ok, men da blir spørsmålet: Hva skal leveres og hvor for og få disse skattefradragene? Siden selvangivelsen min ankom i dag, antar jeg at det er for sent å få skattetrekk fra det som skjedde i fjor?

Er det her selvangivelse for næringsdrivende kommer inn? Jeg fant ikke et slikt skjema til utfylling når jeg logget meg inn på altinn i dag.

Takker for hjelp her, må ha det inn med teskje.

Tony

hansson

Langveisfarende
Hvis du omsatte for under 50k før skatt og utgifter i fjor, kan du sende korrigering av selvangivelsen til skatteetaten. Nøyaktig hvordan det gjøres vet jeg ikke, har aldri gjort det. Regner med du finner selvangivelsen igjen i Altinn. Underskuddet ditt kan altså tas inn i selvangivelsen hvis du hadde lav omsetning. Du må sende næringsoppgave via Altinn innen 31. mai hvis du hadde høyere omsetning.

Tony J

Alle skal få
Hvis du omsatte for under 50k før skatt og utgifter i fjor, kan du sende korrigering av selvangivelsen til skatteetaten. Nøyaktig hvordan det gjøres vet jeg ikke, har aldri gjort det. Regner med du finner selvangivelsen igjen i Altinn. Underskuddet ditt kan altså tas inn i selvangivelsen hvis du hadde lav omsetning. Du må sende næringsoppgave via Altinn innen 31. mai hvis du hadde høyere omsetning.

Nesten ingen omsetning, kun utgifter. Så, alt av utgifter jeg hadde i fjor som går på firmaet, kan jeg som driver et enkeltmansforetak korrigere på selvangivelsen som kom i dag?

Mine utgifter er serverleie,freelancere.software og domenekjøp .Er det noen spesiell
post/kode på selvangivelsen jeg skal skrive disse utgiftene under?

Er det ingen andre som driver enk her som har gjort dette før som kan hjelpe meg? :)

Tony

Smbinfo

Medlem
Heisann Tony,

Du må si ifra til skatteetaten at du skal levere selvangivelse for selvstendig næringsdrivende ved å hente fram dette skjemaet på Altinn(søk det opp under Skjemaer etter at du har logget inn).

Da du har fakturert for mindre enn 50 000 kan du levere forenklet selvangivelse for enkeltpersonsforetak.

Dette er egentlig en helt vanlig selvangivelse for for næringsdrivende, men du huker av for inntekt under 50 000.

På dette skjemaet finner du videre informasjon om hvordan du leverer din selvangivelse. Gitt at du i det hele tatt kommer inn på Altinn..:)

Les hele artikkelen vår om selvangivelse for enkeltpersonsforetak

Tony J

Alle skal få
Kjempebra Smb, så da søker jeg bare opp "forenklet selvangivelse" . Sist gang
jeg sjekket fant jeg kun 2 ting, en for næringsdrivende og vanlige lønnsmotakere.

Vet du noe om fristen for levering?

Oki, nå vet jeg litt mer. Trodde regnskap skulle leveres med billag, så jeg stressa
litt mer enn jeg burde kanskje. Regnskap går på tillit høres det ut som, så
får du ha bilagene i orden når staten kommer på besøk? :)

Tony

Tony J

Alle skal få
Men da blir jeg å levere 2 selvangivelser i år right? Den vanlige og den for næringsdrivende. Og det jeg skriver av på skatten på den "næringsdrivende", den vil ha innvirkning på den vanlige?

MobyDick

New Member
hei folkens, lurer på 3 ting:
1) skal inn/ut-bilag i hver sin perm?
2) når man nummererer bilag, skal man nummerere inn 1,2,3 osv, og ut 1,2,3 osv?
eller alt etter som det kommer inn? feks kjøper vare = bilag 1, selger samme vare = 2, kjøper kontorutstyr = 3, selger en vare = 4 og så videre?

foreløpig har jeg nummeret fra 1 og oppover 2 ganger, en på salg og en på kjøp. Dvs jeg har 2 av hvert bilagsnummer...

3) iom at jeg ikke har bokført noe særlig, har jeg lagt ved nettbankutskrift for momsregistrering, og lagt ved en liste som viser hvem/hva/pris osv per salg eller kjøp. Skal nå begynne å sende faktura, printe ut kvitteringer osv. Kan jeg begynne på nytt med bilagsnummerne? sånn at alle fysiske bilag får nr fra 1 og oppover? blir kanskje litt rart å starte på bilag 245 på det første fysiske arket jeg har i bilagspermene mine...

Takk for svar!

hansson

Langveisfarende
1) Skilleark er smart
2) Løpende nummer oppover er greit
3) Så lenge bilagsnummerserien er ubrutt er det hipp som happ, men hvis du hadde 244 bilag fra før så bør du begynne på 245

Husk at jeg ikke er regnskapsfører, så korriger meg gjerne dere som har bedre peil.

Topp