Real life vs dream

kongen

kongemedlem
Hvis man kan "våkne opp" i en helt annen verden og bli "bevisst" når man sover (altså en drøm)... hvordan kan man da være sikker på at det vi kjenner som "virkeligheten" ikke er en annen drøm?

Knut

Medlem
Er du gift eller samboer er det enkelt. Spør om du sex og får nei, da er du våken. Får du ett ja, og kanskje dama til og med ber med seg en venninne, ja da er du garantert i en drømmeverden

tyr897

Medlem
Det å bli bevisst i en drøm at en drømmer, kalles lucid dreaming - jeg vet ikke om vi har noe godt norsk ord for det.

Jeg har støtt og stadig "lucide" drømmer, og det er flere teknikker som forteller deg om du drømmer eller er våken. Blant annet dersom du leser en tekst, snur deg bort, og leser teksten på nytt igjen, så vil den ha forandret seg.

Typisk nok er en metode å lære seg opp til å drømme lucid på, å regelmessig sjekke om du drømmer - også når du er 100% overbevist om at du er våken ;)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Haha, morsom tråd.

Jeg har også stadig slike "lucid dreaming" drømmer. På en måte, så liker jeg det ikke, fordi jeg er plaget enormt mye med mareritt, men på en annen måte så liker jeg det, fordi jeg er plaget så mye med mareritt at jeg ikke blir så enormt redd lenger. Derfor kan man vel si at jeg får tilstrekkelige mengder spenning når jeg sover. Kan til tider være dumt, fordi jeg til tider våkner av at jeg skriker så jælig at hele bygda sikkert hører det. Skrikene kommer riktignok kun i perioder når noen hinsides jævlige monstre plutselig kommer opp i senga til meg. (uff, de er skumle.)

Sist gang var merkelig nok ikke et skrik, men et ul. Jeg brølte ut et forferdelig UUUL, og våknet mens jeg "brølte." Huff, det var så rar lyd at jeg ble nesten flau av det ul'et. :D

Merkelige tegn på en digital klokke hørtes morsomt ut. Må prøves, selv om jeg har en tendens til å se merkelige tegn på enhver digital klokke dersom jeg akkurat har våknet.

Topp