Ratingstjerner i SERPS

zapotek

Medlem
Kan sikkert Google meg frem til svaret, men spør lell.

Ser at for hotelloppføringer hos Tripadvisor, så vises stjerner med snittkarakteren for det hotellet direkte i SERPS (se bildet under). Det samme finnes også for f.eks. filmanmeldelser og matoppskrifter.

899652.jpeg

Hvordan får de til dette, og er det mulig for vanlig dødelig å få G til å vise dette (altså ikke kun for spesielt utvalgte sider fra Google sin side)?

Tonny Kluften

Administrator
Dette er mulig å gjøre ved å "scrape" nettsidene det er snakk om, dvs. kopiere innhold fra dem. Du kan f.eks. få script som bare henter innhold fra en gitt div eller flere.

F.eks. <div id="stjerner">Her er nettsidens kildekode for stjerner</div>

Dette er selvfølgelig ulovlig med mindre du heter Google og driver du slik i større eller mindre skala kan du bli deindeksert i Google.

zapotek

Medlem
Finnes ikke for .no enda såvidt jeg vet.

Nei, kun sett det på engelskspråklige sider foreløpig.

Takk for lenkene folkens.

Jeg har en mistanke om at sider som har en slik reviewrating får flere klikk enn andre. Si at du vurderer å kjøpe deg HTC desire HD. Du googler selvsagt for å finne leseranmeldelser. På førstesiden av søkemotorresultatet har det 4 treffet en slik sak. Jeg klikker da heller på denne enn treff nr.1.

Dette kan selvsagt også slå andre veien. Si at du driver en oppskriftsside. Lasagneoppskriften du har lagt ut er rett og slett rævva, og brukerne har gitt en snittanmeldelse på 1,5. Selv om du nå ranker som nr 1, vil denne reviewratingen få folk flest til å klikke på et annet treff.

Topp