Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rasket restore fra online backup?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har en fin online backupløsning i dag som tar greit backup av det jeg trenger, alt blir trygt lagret, så langt så godt.
Så i dag skulle jeg laste ned backupen til PCen min. Ca 3 500 000 filer med til samen ca 50GB data. Masse små filer mao.
Det ble trøblete fordi de små filene gjør at det tar uhorvelig lang tid å dekryptere, dermed blir effektiv nedlastingshastighet rundt 200kb/s. Det går ikke an å pakke sammen filene før de sendes.

Kan legge til at dette er en anerkjent tjeneste, men det sier seg selv at hvis man har det travelt med å få lastet ned backup så går det ikke an å ha det slik. Og hvis ting kræsjer så har man det travelt...

Hva ville dere gjort i lignende tilfelle? Hvordan kan man restore 3,5 millioner små filer i en fei fra online backup? Eller ihvertfall i løpet av noen få timer.
 

zapotek

Medlem
Greit å bruke en fysisk løsning i tillegg. Har du to like store harddisker kan du klone dem innimellom . Skulle hardisken i maskinen klikke, putter du bare inn den andre og du er good to go på to minutter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det skal vel ikke være på maskinen din når du er ferdig kanskje?
Hvis det er tilfelle så jeg ville kopiert det direkte til serveren dit det skal.
Jeg kjører mine backups på app nivå, altså med BackupBuddy rett fra WP-installasjonen selv til Dropbox.
Er det 1 side med 3,5m# filer eller gjelder det flere sider?
 

thomasstr

Medlem
Det zapotek sier er vel nærmeste RAID du kan komme, og er jo en veldig fin metode om du trenger det med en gang:) Vi bruker R1Soft (Linux og Windows) som jeg synes er et fantastisk system. Der har du muligheten til å gjøre bl.a. det som heter "Bare Metal Restore". Dvs. at du tilbakefører alt fra operativsystem til innhold om du skulle få harddisk kræsj o.l. Men det vil nok ta litt tid. Tid man gjerne ikke har.

Eller om du er veldig interessert, så har du jo http://ceph.com/, som fungerer som et redudant system.
3-4 Raspberry Pi med eksterne disker og du har alltid en kopi. Faller en server i fra tar en av de andre over. Har selv testet dette systemet og var veldig fornøyd med det.
 

Bjørnar

Gründer
Hvorfor i alle dager skal du kjøre restore av backup via din maskin? Er det ikke bedre å kjøre dette direkte fra skyen? Hvorfor må du mellomlagre?
 

Bjørnar

Gründer
Jeg trodde premisset var at når du trenger en backup, hva gjør man da? Da er veien via lokal nedlasting meningsløs, når man kan kutte et ledd?
 
Topp