QXL har vært gjennom flere faser de siste årene. eBay.no (denne gir nå redirect til .com, det var anderledes i en periode) var også en konkurrent en stund, så har vi Finn.no. De store aktørene, har spyttet enorme summer inn i reklame, og videreutvikling. QXL var også ett sted hvor man kunne gjøre noen gode kjøp, før i tiden. Det er også utrolig lett for folk flest, og kjøpe varer selv fra utlandet. Det har vært mye i media (spesielt juletider) hvor flere aviser viser til hvor lett du kan handle julegaver på nett (fra f.eks. ebay, amazon osv).
Finn.no så også problemer, men valgte og gjøre problemet til en løsning, ved å tilby gratis annonsering på torget. Hvorfor gjorde de dette? Jo, fordi sosiale medier, og store facebook grupper allerede hadde begynt med dette. Svært mange facebook grupper i dag, har organisert kjøp og salg veldig enkelt (basert på stedsnavn/region osv).
QXL har gebyrer, og svært mange "dropshippere" har sky-høye priser på drittvarer, utvalget er rett og slett horribelt.
Designet er jo også, LATTERLIG. Dette er bare ett tegn på at det går dårligere enn noen gang, at dem prøver å spare penger på å velge billige leverandører. Det gir i hvert fall dette inntrykket..
Det er også viktig og få frem at det er nye eiere, og at dette er grunnen til skiftet.