Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Pussig nedetid hos Pro Isp

Tonny Kluften

Administrator
Sidene mine hos Pro Isp er nede med jevne mellomrom (men ganske sjeldent). Det skjer også at når sidene mine er nede så er ProIsp sine egne nettsider nede. Slik som akkurat nå, nettbutikken min har vært nede siden ca 04:00 i natt.

Det virker som om de har et ukurant DNS oppsett, eller et oppsett som ikke er spesielt robust.

En annen ting er at man ikke får snakket med noen på vakttlf. før man oppgir kundenr., når jeg gjør det så får jeg beskjed om at det er feil kundenummer...
Får heller ikke sendt epost til support fordi "Domenet ikke finnes".

Bortsett fra dette er Pro Isp helt strålende.

Noen andre som har meninger om dette?
 
Sist redigert:

kaieivindm

Member
Vet ikke helt jeg. Etter et år hos de så har jeg hatt 2 tilfeller med DNS issues fra deres side. Har stort sett gått ca en time så har det vært online igjen.

Mot andre ISPer jeg har brukt, er dette faktisk strålende.

Nå er det lørdagsmorgen, sist gang var det en mandagsnatt for min del, og da gikk det fort å få siten opp igjen.

Men har ikke testet ut vakten deres på tlf. De gir nå hvert fall ut kommunikasjon på Twitter blant annet når de har problemer, siden til og med deres egen webside er nede. Dermed vet jeg det går fort, for ellers taper de mye penger på å ikke ha fronten sin oppe.

Så får min del kan jeg nesten ikke klage. Men ser poenget ditt med vakttlf og det med kundenr.
 

Stoppet

Banned
Site Sensor rapporterer ofte at sidene mine hos ProIsp er nede. Som regel ikke så veldig lenge hver gang, men faktisk i snitt en gang i uken. Jeg har sendt kopi av mailen fra Site Sensor men det virker ikke som de selv skjønner hva som har skjedd.
 

Beergear.no

Medlem
Sidene mine hos Pro Isp er nede med jevne mellomrom (men ganske sjeldent). Det skjer også at når sidene mine er nede så er ProIsp sine egne nettsider nede. Slik som akkurat nå, nettbutikken min har vært nede siden ca 04:00 i natt.

Det virker som om de har et ukurant DNS oppsett, eller et oppsett som ikke er spesielt robust.

En annen ting er at man ikke får snakket med noen på vakttlf. før man oppgir kundenr., når jeg gjør det så får jeg beskjed om at det er feil kundenummer...
Får heller ikke sendt epost til support fordi "Domenet ikke finnes".

Bortsett fra dette er Pro Isp helt strålende.

Noen andre som har meninger om dette?

Kunne ikke annet enn å le her.
Bortsett fra at siden er nede og elendig support så er de bra ;)

Var en som prøvde å "overtale meg" til å flytte www.samok.no til ProIsp.
Jeg er glad jeg ikke gjorde det :)
Men har satt opp en annen side der for en venninne.
Kan ikke si jeg var veldig imponert over oppsett av Wordpress som tydeligvis "trynet" og derfor manglet det filer. Det var liten hjelp å få med dette fra support. De hadde "ikke gjort noe feil" så dette kunne de ikke forstå. Etter en stund fant jeg ut hvilken fil som manglet. Da var det i orden. Er svært fornøyd med Raske sider. Koster litt mer, men veldig sjeldent problemer!
 

xdex

Medlem
Står i hvert fall mye om problemene på proisp sin egen facebook side, om hva som har skjedd etc. Godt å se at dem ordner opp, og at dem ikke har "tatt helg" som mange andre leverandører faktisk gjør... hei hei svar etter 10 dager.
 

kaieivindm

Member
Står i hvert fall mye om problemene på proisp sin egen facebook side, om hva som har skjedd etc. Godt å se at dem ordner opp, og at dem ikke har "tatt helg" som mange andre leverandører faktisk gjør... hei hei svar etter 10 dager.

Stemmer! Og det er faktisk ganske bra gjort.
Er for mange andre som ikke gir skikkelig tilbakemelding, og dermed går vi som kunder rundt irritert i stedet.

Men både twitter og fb ble kjapt oppdatert fra dem i dag, og det synes jeg er toppen!
 

kaieivindm

Member
Var kanskje litt kjapp når jeg leste gjennom feilmeldingen deres på face tidligere i dag, men de nevnte også Cloudflare. Så om det var noe av grunnen kan jo være at det har skjedd noen ganger i det siste.

Var en som kommenterte at dette nå hadde skjedd to kjappe ganger i det siste, og de var klar over det og hadde fiks. Det viste seg de la den i dag mens de holdt på siden det gikk ned uansett.

Dermed kan det være @Tonny Kluften at de har fikset DNS issuet allerede. Og det ikke vil skje så hyppig (eller i det hele tatt) lenger.
 

Marius_J

Social Engineer
Ikke at jeg er noe ekspert på DNS, Men kan de ha sine DNS servere på samme sted?
Det er vel sjeldent lurt?

Mine nettsider hos ProIsp har jeg ikke hatt store problemer med :)
 

kaieivindm

Member
Ikke at jeg er noe ekspert på DNS, Men kan de ha sine DNS servere på samme sted?
Det er vel sjeldent lurt?

Mine nettsider hos ProIsp har jeg ikke hatt store problemer med :)

De har garantert DNS'ene sine på samme nett og bruker samme linje men med last-balansering. Noe som er helt normalt for slike tjenester.

Når man er sin egen ISP i tillegg, som google, gjør man kanskje det mer robust. Derav har de 8.8.8.8 og 4.4.4.4 som backup.
 

proisp

Medlem
Hei alle,

Jeg tenker det kan være greit å utdype problemet vedr. DNS som oppstod lørdag med mer informasjon enn det som står i vår driftsmelding siden brukerne av dette forumet sannsynligvis er noe mer teknisk anlagt enn vår gjennomsnittskunde :) Ser at det er en del spørsmål rundt vårt DNS oppsett, naturlig nok etter en slik hendelse.

Våre navneservere er på 2 separate lokasjoner med forskjellig nettverk. Den ene i Norge og den andre i Frankrike (inntil hendelsen i helgen var den andre i USA). Hele hensikten med dette er selvsagt å unngå at alt går ned på samme tid dersom en fellesnevner som f.eks. nettverk går ned.

I vår driftsmelding 21.08.15 (https://www.proisp.no/driftsmeldinger/) beskriver vi hvorfor vi tok i bruk CloudFlare. Kort oppsummert skal CloudFlare sin tjeneste fungere som et spamfilter og bare sende videre trafikken som er gyldig til de respektive navneserverne og hindre at annen trafikk skal medføre at navneserverne går ned. Vårt største argument for å foreta endringen var å fjerne sårbarhet for potensielle fremtidige DDoS angrep.

Overgangen til CloudFlare skulle med andre ord være en styrkelse av oppsettet av navneserverne og trafikken mot de 2 navneserverne skulle være separat. Ironisk nok har vi betalt godt for denne "forbedringen". Kort oppsummert har ikke oppsettet til CloudFlare fungert som det skal og hvordan deres ingeniører har prestert å gjøre en så dårlig jobb var vanskelig å forutse. Vi hadde forventet mye mer av et firma av CloudFlares størrelse og posisjon.

Når den ene navneserveren gikk ned sluttet også den andre navneserveren å gi svar utad fra CloudFlare selv om den har vært oppe og fungert som den skal. Det vil si at med CloudFlares oppsett så har begge navneserverne sluttet å gi svar så snart en sluttet å svare. Enhver med teknisk innsikt vil forstå at dette er helt grunnleggende galt og strider mot hele hensikten med å ha flere navneservere.

Vi har som lovet nå endret oppsettet slik at den ene navneserveren går utenom tjenesten til CloudFlare. Vi er dermed ikke sårbare for samme feil igjen og ser frem til samme stabilitet for våre navneservere som vi hadde før vi tok i bruk CloudFlare. Vi kommer til å beholde den ene navneserveren med CloudFlares tjeneste for å ikke være sårbare mot DDoS angrep så fremt de følger opp denne hendelsen tilfredsstillende.

Dersom noe er uklart eller om dere har flere spørsmål er det bare å spørre :)

Når det gjelder vakttelefonen så var den berørt av DNS feilen. Vi vil foreta noen endringer slik at den ikke vil bli berørt i liknende tilfelle igjen.

Site Sensor rapporterer ofte at sidene mine hos ProIsp er nede. Som regel ikke så veldig lenge hver gang, men faktisk i snitt en gang i uken. Jeg har sendt kopi av mailen fra Site Sensor men det virker ikke som de selv skjønner hva som har skjedd.
Det skal ikke være noe nedetid utenom som vi kjenner til. Dersom du mener vi ikke får med oss noe så hadde vi satt stor pris på om du gir beskjed til oss om dette eller sender oss en PM med evt. tidligere saksnummer så vi kan sjekke det nærmere.

Jeg vil nok en gang benytte anledningen til å beklage hendelsen og de ubeleiligheter dette har medført for våre kunder.

Mvh,
Jon Eivind Malde
Daglig leder
PRO ISP
 

Stoppet

Banned
@proisp jeg har hatt den del tilbakemeldinger via Site Sensor. Har tidligere sendt inn. Men kan godt gjøre det igjen fremover :)
 
Topp