Det er ingen motsetninger i det jeg skrev. Et domene eller telefonnummer vil alltid være verdt det noen er villig til å gi, men likevel ser man iblant noen annonser hvor alle med mer enn tre hjerneceller forstår at ønsket pris er langt, langt ut på viddene.
Det skal forøvrig legges til at det var en stund siden jeg hadde gått igjennom annonsene på Finn.no. Men jeg tok en gjennomgang før jeg skrev dette svaret, og jeg synes prisene ser ut til å ha blitt langt mer edruelige der nå enn de ofte var før da det ikke var uvanlig med prisantydninger på både 1 og 2 millioner (eller mer) for helt vanlige og middelmådige objekter...
Nå vet jeg ikke hva du legger i "vanlig" og "middelmådig", men jeg kan vel si såpass at det er mange domener og nettsteder som har gått for større summer etter å ha blitt solgt gjennom finn.no og bedriftsmeglingssider.
Tror det er lurt å forstå at verden er litt større en WF og at det finnes også personer med annen bakgrunn enn den typiske WF-nerden som ser verdier i domener og nettsteder.
Hvis jeg la ut nav.no på finn.no med en prisantydning på 4-5 mill ville du jo sannsynligvis karakterisert meg som en med tre hjerneceller eller mindre. Nå vet vi jo at denne ble solgt for god slump med penger, og jeg tror ikke det er nav.no som nødvendigvis kom opp med det første tallet.....
Tenk deg om før du lager generelle karakteristikker på en gruppe mennesker.
Og, vi kan jo godt snu om på hele situasjonen og si at alle de som selger sine domener/nettsteder for småpenger må jo være stokk stein dumme, når man ser at andre klarer å få mange ganger så mye for sine domener/nettsteder.
Hadde det ikke forekommet billigsalg av domener og nettsteder ville jo den generelle prisen vært høyere.
Jeg har en helt konkret sak der prisvurdering/pristilbud som lå til grunn for domenesalg etter alt å dømme er forfalsket. Finnes det noen her i landet som kan stille i retten og mene noe om domeneprising?
Jeg mistenker at du snakker om et nettsted, og ikke et rent domene!?! Har jeg rett?
Hvis du snakker om et rent domene er det vel vanskelig å forfalske noe som helst da det kun er et navn man selger.
Uansett om det er snakk om domene eller navn så har man også en plikt som kjøper å gjøre seg kjent med hva man kjøper.
Men, post gjerne litt mer konkret hva du er ute etter av informasjon. Men, jeg vil nok uansett tro en omgang i retten rundt et kjøp av domene eller nettsted kan være bortkastet tid og penger.
Spørsmålet bør kanskje være, hva kan du gjøre for å øke inntjening på domenet/nettstedet?