Prissetting på nettbutikk vs utgifter

n0stra

Medlem
Har selv noen års erfaring fra elektronikkjeden men har en diskusjon gående med produksjonsfolka på jobb i forhold til prissetting på produkter vi skal selge på en webshop.

De er mest fokusert på pris og prissetting basert på arbeidet og ser kostnad i forhold til inntjening på hvert enkelt produkt.

Selv ser jeg mer på psykologien hos kunden og hvordan det vil slå ut om de minste produktene tas ut fra vareregisteret evt om prisene på disse økes markant. Min erfaring tilsier at det er bedre å ha noen veldig rimelige produkter som man enten tjener lite på eller går i null for å lokke inn nye kunder, skape salg blant de som er nyskjerrige men ikke helt klare på å kjøpe de dyrere produktene samt at det vil være en god reklame siden alle våre produkter er av samme type men varierer i pris avhengig av størrelse.

Slik det er idag har vi produkter fra ca 70 kroner og opp til 2000. Med endringene ønsket fra produksjon vil prisene kun baseres utifra 3 nivåer av størrelse (istedet for utregning nøyaktig basert på kvadratmeter slik det er idag) samt 3 nivåer basert på arbeidet med produksjon. I tillegg ønsker de å fjerne som sagt de minste produktene samt høyne prisen betraktelig på de rimeligste produktene. Inngangsprisen vil da gå fra underkant av 100 til ca 200 kroner.

Personlig mener jeg dette vil være skadelig og senke antallet salg betraktelig. Jeg er enig i at det ikke vil være de minste størrelsene vi kommer til å selge mest av, men jeg liker ikke å fjerne en kundegruppe samt at jeg mener at veldig få vil kun kjøpe et lite produkt når fraktprisen er på kroner 90 i tillegg til at man får gratis frakt når man beveger seg over 600 kroner.

Jeg liker også ikke helt tanken på kun totalt 9 fastsatte priser på absolutt alt vi selger. Jeg foretrekker en større variasjon.

Jeg vet ikke om dere har noen innspill? Er jeg helt på bærtur?

Nutz

Med lem
Tror det er lurt å beholde "tilbehøret" til de hovedproduktene man selger.
Er for eks. nisjen "printere", så bør man også ha kabler etc.
Jeg er slik som rasker med meg det billige som er av interesse (kjekt å ha) på den siden jeg kjøper hovedproduktet på for å slippe nok en fraktkostnad på dette på et annet sted.

Men fylles ordrebøkene kun av ulønnsomme produkter så kan det være en ide å fjerne dem.

n0stra

Medlem
Vi selger dekorutsnitt for montering på vegg, tak og andre overflater. Det eneste tilbehøret kunden kan ha bruk for er en folieskrape samt en tapetkniv som vi tilbyr. Kunden velger da mellom hundrevis av design, velger så størrelse og farge og får endelig pris definert utifra dette. Det er derfor ikke snakk om mange forskjellige produkttyper vi selger, vi har kun et "produkt" men mange variasjoner :)

Konkurranse? Ikke så mye her til lands akkurat.

Topp