Pris på webdesign for bedrifter og organisasjoner!

Lutrias

New Member
Heisann brukere av Webforumet :D!

Jeg driver med et prosjekt i området jeg bor i, og i den forbindelse tenkte jeg å søke litt veiledning og råd her. Jeg driver med litt webdesign på hobbybasis, og i senere tid er det flere bedrifter og organisasjoner som har meldt seg interessert i utvikling av egen hjemmeside.

Utviklingen av hjemmesidene for de ulike bedriftene vil ikke være noe problem, men heller hvordan jeg skal prise min tjeneste? Vil det da være aktuelt å jobbe for en timespris, fastpris eller en månedspris? Blant annet så vil jobben rundt utviklingen av hjemmesidene bestå seg av:

- komme i dialog med bedriftene og finne ut hva de ønsker
- utvikle en hjemmeside som passer deres profil og tjenester
- være ansvarlig for å oppdatere hjemmesiden med nytt stoff
- foreta bedriftsbesøk for å opprettholde samarbeidet
- ansvarlig for service og problemløsning

Har du/dere noen synspunkter rundt min problemstilling, så hadde jeg vært takknemlig ;)!

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Utvikling av en nettside kan/bør være del av en marketingplan. Selve utviklingen skjer i første omgang bare 1 gang. Sjekk ut WP - WordPress - som platform forresten.

Jeg hadde vært glad hvis du hadde valgt et prisnivå som ville tilsvare 500 nok i timen. Da konkurrerer du ikke kun på pris, men på kvalitet. Pris er lett å konkurrere på når du bor hjemme, men det er ingen grunn å ikke ta markedsprisen hvis du er noe flink og kreativ.

Oppdatering av nettsider er en annen sak, og det bør du lage egen avtale for. Jeg tenker her på content (nyheter, pressemeldinger, oppfølging av facebook-sider, ++).
Jeg trenger forresten noen som kan dette for noen av nettsidene som jeg drifter. Ta kontakt (pm) hvis du er interessert i å prøve å sette sånt i system og gjøre det for flere nettsider.

Service og problemløsning er ny-salg, fint å se det for hva det er ;)

picxx

WF 09
Har du en portfolio?

Lutrias

New Member
Takk for tilbakemeldinger, setter pris på at folk engasjerer seg :)!

Pong
Utvikling av en nettside kan/bør være del av en marketingplan. Selve utviklingen skjer i første omgang bare 1 gang. Sjekk ut WP - WordPress - som platform forresten.

Stemmer det at WordPress er en slags WYSIWYG-løsning? I så fall så er det dette jeg kommer til å basere meg på når det gjelder utviklingen av hjemmesidene, men jeg har valgt å bruke en annen produsent av lignende løsning.

Oppdatering av nettsider er en annen sak, og det bør du lage egen avtale for. Jeg tenker her på content (nyheter, pressemeldinger, oppfølging av facebook-sider, ++).
Service og problemløsning er ny-salg, fint å se det for hva det er.

Hva er det som er nødvendig å bruke når jeg eventuelt skal inngå en avtale med en bedrift? Jeg tenker på ting som hvordan avtalen skal utformes, og eventuelt om det er noen spesielle skjemaer som skal utfylles for å gjøre dette samarbeidet mellom meg og bedriften lovlig.

Tonny
Et kort innspill fra meg. Tenk på hva du må ha av inntekt for at du skal kunne holde på med dette i mange år fremover. Og tenk på hva du må ha for at du skal kunne gi kundene god service i mange år fremover. Bl.a. disse to elementene bør være avgjørende for hvordan du prissetter tjenestene dine.

Dette er noe jeg selvsagt har tenkt over, men som jeg nevnte i mitt første innlegg så kommer jeg til å jobbe med dette på fritiden min, siden jeg har fast jobb. Og som Pong bemerket som kan jeg jo være litt forsiktig når det gjelder prising av min tjeneste, siden jeg har en fast inntekt utenom.

picxx
Har du en portfolio?

Jeg har desverre ingen portfolio med mine "prosjekter" ennå. Det er nå for alvor at jeg har tatt opp igjen denne interessen for webdesign og -utvikling, på grunn av at jeg har jobbet utenlands stort sett hele 2010. Men vil med tiden prøve å få opp min egen side, der jeg kan reklamere for min utvikling.

Tonny Kluften

Administrator
Tonny

Dette er noe jeg selvsagt har tenkt over, men som jeg nevnte i mitt første innlegg så kommer jeg til å jobbe med dette på fritiden min, siden jeg har fast jobb. Og som Pong bemerket som kan jeg jo være litt forsiktig når det gjelder prising av min tjeneste, siden jeg har en fast inntekt utenom.

Desto større grunn til å ta priser som du kan leve av. Hva skjer den dagen du finner andre interesser til fritiden din? Hvis du ikke tar skikkelige priser koster det deg ikke noe å slutte med web og kundene dine mister supporten sin.

Lutrias

New Member
Opprinnelig skrevet av Lutrias

Tonny

Desto større grunn til å ta priser som du kan leve av. Hva skjer den dagen du finner andre interesser til fritiden din? Hvis du ikke tar skikkelige priser koster det deg ikke noe å slutte med web og kundene dine mister supporten sin.

Du er inne på noe vesentlig der, Tonny...absolutt en god tankevekker :)!

Topp