Pris på design og koding

testdriver

Ha det bra..
Opplever dere ofte at folk har helt absurde tanker om hva webdesign og -tjenester koster?

Jeg får enkelte ganger henvendelser som virker forholdsvis seriøse, men hvor det senere viser seg at budsjettrammene til prosjektene er så stramme at det ikke ville latt seg gjennomføre selv i India.

Hvordan kan man få folk til å lettere forstå at webdesign tar tid, at vi webdesignere også har kostnader og må ha til smør på skiva?

Sist redigert av en moderator:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
For å svare på begge spørsmålene dine.

Ja, det er ofte mange som ikke er villige til å betale spesielt mye for forkjellige greier. Det er på en måte kanskje litt for mye som "går på nettet" om at arbeidet kan bli gjort rimelig uten at det kommer frem at dette ikke er firmaer, men heller noen som vil jobbe for å lære seg hvordan de gjør arbeidet underveis.

Men om jeg skal kommentere prisene. Ja, jeg syns webdesign er dyrt. Jeg syns det er grisedyrt. Men for all del. Jeg syns det er dyrt med ny varmtvannstank samt montering også jeg. Norge er ikke noe billigland, og det er langt ifra på internett og tjenester innenfor webdesign man opplever dette som du opplever. Det skjer overalt - i mange forkjellige bransjer.

Om du er plaget med mange slike henvendelser tenker jeg mest en ting. Det er at du har skylden selv, fordi du ikke får godt nok frem når du promoterer dine produkter og tjenester hvilken priser du opererer med.

Samtidig er det en gjenganger jeg ser spesielt innenfor bransjen Webutvikling. Det er at dere som skal gjøre jobben kommer og spør kunden hva deres budsjett er. Det er en ting, men når jeg som din potensielle kunde har fortalt og diskutert med deg hva jeg ønsker, og du forstår hva jeg ønsker - hvorfor skal du da vite hva mitt budsjett er? Da er jo din jobb å faktisk gi meg et tilbud og deretter be meg akseptere evt ikke akseptere dette. At jeg har et budsjett på hvor mye jeg vil bruke på arbeidet er en ting, men jeg som kunde føler fort at du vil presse så mye ut fra meg som mulig dersom jeg forteller deg dette fremfor at du kommer med et tilbud til meg. (Tro det eller ei, men slik tenker faktisk noen kunder når de får dette spørsmålet. Jeg skal ikke snakke for alle. Jeg skal snakke for de jeg har sett reaksjoner på når slike spørsmål kommer.)

En annen ting på dette med budsjett er at jeg som en kunde kan ikke alltid kan være sikker på hva mitt budsjett skal være. Om jeg vil kjøpe meg ny mobiltelefon, og jeg aldri har sett priser på hva det koster - skal jeg da sette et budsjett på hvor mye jeg skal bruke på denne mobiltelefonen? Hvordan skal jeg få det til? Da ender det stort sett opp med at jeg finner på et tall jeg syns høres realistisk ut. Om det faktisk er realistisk vet jeg jo ikke før jeg har fortalt om dette budsjettet til forhandleren av telefonen. At forhandleren flyr avgårde på et diskusjonsforum og ler av meg fordi jeg (som aldri før har sett pris på en mobiltelefon) har et lavt budsjett syns jeg er enormt lite professjonelt gjort.

Ditt sistnevnte tilbud der oppe syns jeg ikke det var noe galt i forresten. Der kommer du med for lite informasjon til at jeg kan kommentere at dette er uhørt for 4500,00NOK.

Ellers.. Jeg er i Bergen, Hordaland, Norge. Vil forøvrig tro ikke alle kommer til å være enig i dette og svarer nok litt forkjellig.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du har mange forespørsler fra kunder som ikke kan betale mye så sørg for å gi et hint om pris veldig raskt etter at dere har startet kommunikasjonen, da slipper både du og kunden å kaste bort tiden deres.

Jeg spør aldri noen om budsjettet deres fordi jeg aldri ville finne på å svare på et slikt spørsmål selv.

Man kan gi forskjellige priser, for 3000 får du ditt for 10000 får du datt osv.

Gi gjerne en timepris og hvis den potensielle kunden syns det er dyrt så spør for spøk hvor mye han betalte i timen forrige gang han hadde bilen sin på verksted.

Poenget er at hvis kunden syns det er dyrt så må man synliggjøre hva kunden får. Husk på at kunden ikke kan ta fysisk i et nettsted eller måle det i meter. Kunden er ikke den som sitter timesvis foran pc`en med tørre øyne når han ønsker en sær design, det gjør du og det skader ikke å fortelle kunden hvor lang tid det tar. Ofte er det de små detaljene som ikke synes eller nesten ikke synes som tar tid og da kan kunden fortelles dette.

@Atle. Mulig 4500 er gjengs pris i Bergen for det han nevner der. Går da ut ifra at prisen på mat, husleie, bensin osv er 1/4 av hva den er i resten av landet ;)

Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tonny skrev:
@Atle. Mulig 4500 er gjengs pris i Bergen for det han nevner der. Går da ut ifra at prisen på mat, husleie, bensin osv er 1/4 av hva den er i resten av landet
Det jeg mente med at jeg ikke kunne kommentere akkurat den biten der er fordi det ikke blir nevnt om denne kunden allerede har informasjonen som skal inn i databasen. Det blir heller ikke nevnt hvem som skal skrive artiklene på de 15 undersidene. Derfor ville jeg altså ikke uttale meg om det var dyrt eller ikke. Helt klart - Om meninga var at alle artikler skulle skrives og alt data i databasen skulle skrives - da forstår jeg at det var lite kroner for mye jobb. Om kunden derimot hadde hatt alt av informasjon som skulle inn i database lagret digitalt, samt også alle artikler og bare design gjenstår, da syns jeg 4500 var en ok prislapp.

testdriver

Ha det bra..
Gode poenger.

Det er uaktelt å oppgi noe fastpris, men det bør nok legges en strategi for å få kunden til å lettere forstå hvor mye arbeid som faktisk kreves i en tidlig fase.

Ang siste punkt. Dette ble selvsagt lagt i det skjulte forumet (blir ikke indeksert eller lest av andre enn medlemmer). Ingen detaljer er nevnt. Jeg prøver ikke bashe noen enkeltpersoner her, men vi må kunne diskutere litt uformelt oss i mellom, vi som er i bransjen.

Det kom ikke fram i innlegget mitt, men det hadde jo vært greit å fått utarbeidet noen gode ideer for å få folk til å lettere forstå at tid koster, selv i denne unge bransjen.

Vel, det første eksempelet tok ihvertfall kaka. Er du ikke enig...? Vil ikke bli for spesifikk her, men jeg hadde nok brukt et par uker på eksempel #2.

Selv synes jeg advokattimer på 3.000kr/t er dyrt...

Edit:
Oi, her kom det flere innlegg. :)

Gode tips, Tonny.

Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
testdriver skrev:
Vel, det første eksempelet tok ihvertfall kaka. Er du ikke enig...? Vil ikke bli for spesifikk her, men jeg hadde nok brukt et par uker på eksempel #2.
Absolutt helt enig. Den var litt drøy. Med 2 uker på eksempel #2 er jeg enig med deg også på den. :)

Tonny Kluften

Administrator
Ideer ja. Tja, kanskje ved å legge denne tråden offentlig kan flere forstå hvor lang tid det tar å skape et godt nettsted?

Skal vi diskutere detaljer her Atle? Greit det. Et godt design kan man bruke to dager på å lage. Først lager man noe, så vil kunden forandre på noe, så lager man noe igjen, kunden vil forandre... Dette er en naturlig og sunn prosess. Men det betyr at man skal ha betalt for alt man gjør. Og så skal designet kodes, det skal settes opp kommunikasjon mot database + andre funksjoner. Det kan ta en dag det også, på et forholdsvis enkelt nettsted. Så skal kunden læres opp i å bruke nettstedet.

Vi snakker nå om 3 dagers jobbing. Timelønn er på 500 kr. 8X3X500=12000 kr. Ennå er ikke overheadutgifter som kontorleie, strøm, sykeforsikring, tlf. utgifter og andre utgifter tatt inn i regnskapet. Atle, vi har jo diskutert dette før... :D

Det vi fant ut sist (veldig grovt sett) er at for hver hundrelapp man tar i timelønn kan man gange med 1000 for å se hva man sitter igjen med som årslønn. Tar man 500 i timen sitter man igjen med en årslønn på 500.000.

Sist redigert:

Baku

Medlem
Det jeg ikke skjønner er at det finnes så mange webdesignere i norge.

Når det er så sykt mye billigere å bruke utenlandske. De er jo minst like flinke som norske, å det krever jo bare at man kan snakke engelsk får å kunne samarbeide med de..

testdriver

Ha det bra..
Joda, dette gjelder mange yrker i Norge. Men her tenker jeg altså på vi som holder på i Norge.

Jeg tror rett og slett ikke folk forstår at det krever tid å kode en nettside fra bånn av, inkludere funksjoner, endre etter ønsker, endre igjen... Jeg vil tro mange ser for seg at man har et program hvor man bare drar elementer inn og klikker på en knapp.

Har dere forslag til hvordan man kan få kunden til å forstå at disse tingene krever kompetanse og tid?

Baku

Medlem
Er nok ikke så lett å diskutere det med en kunde som ikke har greie på det.
De forstår det jo når de har lett lenge etter noen som vil gjøre det for den prisen de ser for seg og ikke finner noen.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tonny skrev:
Skal vi diskutere detaljer her Atle? Greit det. Et godt design kan man bruke to dager på å lage. Først lager man noe, så vil kunden forandre på noe, så lager man noe igjen, kunden vil forandre... Dette er en naturlig og sunn prosess. Men det betyr at man skal ha betalt for alt man gjør. Og så skal designet kodes, det skal settes opp kommunikasjon mot database + andre funksjoner. Det kan ta en dag det også, på et forholdsvis enkelt nettsted. Så skal kunden læres opp i å bruke nettstedet.

Vi snakker nå om 3 dagers jobbing. Timelønn er på 500 kr. 8X3X500=12000 kr. Ennå er ikke overheadutgifter som kontorleie, strøm, sykeforsikring, tlf. utgifter og andre utgifter tatt inn i regnskapet. Atle, vi har jo diskutert dette før...
Joda, altså, jeg må innrømme at det jeg tenkte her var altså å lage designet - mens tilpassing av design, opplæring, kontorleie, strøm, sykeforsikring, tlf. utgifter og andre utgifter ikke var tatt med i mine beregninger her.

Jeg må jo kunne legge til at jeg ikke aktivt driver å bygger nettsider for kunder, og derfor vil jeg jo påstå at det jeg har lagt fra meg i tråden (fra en webutviklers side) ikke nødvendigvis er helt realistisk.

Baku skrev:
Er nok ikke så lett å diskutere det med en kunde som ikke har greie på det.
De forstår det jo når de har lett lenge etter noen som vil gjøre det for den prisen de ser for seg og ikke finner noen.
Det å kunne prate med en kunde som ikke har greie på produktet kunden vil ha er jo faktisk en del av oppgaven til en webutvikler. Det kan være en krevende oppgave, men absolutt noe som er viktig. Det kan jo sammenlignes med at en selger på Elkjøp skal forklare hva en datamaskin inneholder på en måte kunden forstår også.

Det som er problemet med det andre du nevner Baku er at de som leter etter noen som kan gjøre jobben stort sett alltid finner noen som vil gjøre den skikkelig billig. Plutselig sitter de igjen med et dårlig resultat - noe som igjen kan føre til at denne kunden kan være skeptisk til erfarne og dyktige webutviklere når de i ettertid da vil få noen andre til å gjøre jobben.

Sist redigert:

testdriver

Ha det bra..
Det har du nok rett i, Baku. Eller kanskje først etter å ha funnet og betalt en som faktisk var villig til å gjøre det for den prisen, men hvor de ender opp med et massivt hårtap etter mye frustrasjon og energibruk, samt en skikkelig dårlig nettside.

Noe annet som har slått meg er at overraskende mange omtrent forventer livstidsservice helt kostnadsfritt på en nettside. Jeg kan ikke forestille meg at så mange andre yrker har det problemet med kunder?

Baku

Medlem
Når jeg søker rundt for å få noen til å gjøre en jobb for meg leter jeg etter den som kan gjøre den beste jobben/mest jobb for den minste prisen. Er gjerne ganske frekk for å få til dette..
En god portfolio er viktig å kunne vise til.

Sikkert mange som tenker sånn. Det gjelder å være litt streng med kunder også. Man skal gi de ett godt tilbud å god service. Men det er viktig å være streng med enkelte å lage faste avtaler..

Topp