For å svare på begge spørsmålene dine.
Ja, det er ofte mange som ikke er villige til å betale spesielt mye for forkjellige greier. Det er på en måte kanskje litt for mye som "går på nettet" om at arbeidet kan bli gjort rimelig uten at det kommer frem at dette ikke er firmaer, men heller noen som vil jobbe for å lære seg hvordan de gjør arbeidet underveis.
Men om jeg skal kommentere prisene. Ja, jeg syns webdesign er dyrt. Jeg syns det er grisedyrt. Men for all del. Jeg syns det er dyrt med ny varmtvannstank samt montering også jeg. Norge er ikke noe billigland, og det er langt ifra på internett og tjenester innenfor webdesign man opplever dette som du opplever. Det skjer overalt - i mange forkjellige bransjer.
Om du er plaget med mange slike henvendelser tenker jeg mest en ting. Det er at du har skylden selv, fordi du ikke får godt nok frem når du promoterer dine produkter og tjenester hvilken priser du opererer med.
Samtidig er det en gjenganger jeg ser spesielt innenfor bransjen Webutvikling. Det er at dere som skal gjøre jobben kommer og spør kunden hva deres budsjett er. Det er en ting, men når jeg som din potensielle kunde har fortalt og diskutert med deg hva jeg ønsker, og du forstår hva jeg ønsker - hvorfor skal du da vite hva mitt budsjett er? Da er jo din jobb å faktisk gi meg et tilbud og deretter be meg akseptere evt ikke akseptere dette. At jeg har et budsjett på hvor mye jeg vil bruke på arbeidet er en ting, men jeg som kunde føler fort at du vil presse så mye ut fra meg som mulig dersom jeg forteller deg dette fremfor at du kommer med et tilbud til meg. (Tro det eller ei, men slik tenker faktisk noen kunder når de får dette spørsmålet. Jeg skal ikke snakke for alle. Jeg skal snakke for de jeg har sett reaksjoner på når slike spørsmål kommer.)
En annen ting på dette med budsjett er at jeg som en kunde kan ikke alltid kan være sikker på hva mitt budsjett skal være. Om jeg vil kjøpe meg ny mobiltelefon, og jeg aldri har sett priser på hva det koster - skal jeg da sette et budsjett på hvor mye jeg skal bruke på denne mobiltelefonen? Hvordan skal jeg få det til? Da ender det stort sett opp med at jeg finner på et tall jeg syns høres realistisk ut. Om det faktisk er realistisk vet jeg jo ikke før jeg har fortalt om dette budsjettet til forhandleren av telefonen. At forhandleren flyr avgårde på et diskusjonsforum og ler av meg fordi jeg (som aldri før har sett pris på en mobiltelefon) har et lavt budsjett syns jeg er enormt lite professjonelt gjort.
Ditt sistnevnte tilbud der oppe syns jeg ikke det var noe galt i forresten. Der kommer du med for lite informasjon til at jeg kan kommentere at dette er uhørt for 4500,00NOK.
Ellers.. Jeg er i Bergen, Hordaland, Norge. Vil forøvrig tro ikke alle kommer til å være enig i dette og svarer nok litt forkjellig.