Presentere en god ide for et medieselskap

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg sitter på en god ide (vel, etter min mening iallefall) som kan selges inn til medieselskaper. Ideen er basert på et område jeg selv har erfaringer fra (web og SEO). Jeg har lyst til å være med i produksjonen av denne ideen sammen med de aktuelle medieselskapene.

Problemet er at de fleste medieselskap selv sitter på ressursene til å utvikle dette. Å produsere "ideen" er ikke særlig komplisert, så det bør være noe de klarer på egenhånd. Jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg skal gå frem med å presentere ideen.

Om jeg kommer med en kontrakt som forteller at de ikke har lov til å gjennomføre den uten å betale meg så vil de sikkert aldri skrive under? Hva slags andre alternativer har jeg? Det er vanskelig å presentere (selge inn ideen) uten å gi de nok innsyn til å selv utføre arbeidet.

Målet er selvfølgelig at de skal leie inn Crenia til produksjon og drift.

S

Slettet

Guest
Vel jeg ville laget idèen hvis den ikke er komplisert, og vist dem frem for dem. Ha med deg PC og ha den på PCen kun, så viser du dem screenshots f.eks. først, og hvis det er noe av intr. så ber du dem signere en kontrakt med visse vilkår (eierskap til idè osv.) som du får utarbeidet av en jurist/advokat, så har hvis de har signert kontrakten så viser du dem "liveversjon"

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har ikke særlig på tro at kontrakter er den beste metoden for å sikre seg mot tyveri av ideer. Ideer er jo pr definisjon flyktige og enkle å videreutvikle. I mitt hode handler dette utelukkende om tillit. Har du en relasjon med selskapet fra før, så er du mye sikrere på at de faktisk velger deg til å utvikle ideen også.

Jeg er faktisk på god vei inn i medie- og forlagsbransjen, og hadde vi blitt presentert for en ide av deg - så skulle det MYE til for at vi ikke også valgte deg for å gjennomføre prosjektet. Hadde du en presentert en "pakke" vi bare kunne sagt "ja" til, så hadde vi IKKE ringt en frilanser i India for å høre om han var billigere.

Presenter det som er viktig for selskapet. Altså mulighetene, at du tar deg av alt og at de ikke trenger å bruke energi på gjennomføringen og sats på at pakken er god nok.

MariusB

Skaper & Idémaker
Jeg har erfaring med akkurat dette Kenneth, og har blant annet en skriftlig attest fra Opplysningen 1881 som sier som følger:

Undertegnede ble kontaktet av Marius H. Bergmo juni 2009 med en ny og spennende ide for kreativ annonsering på internett. Forslaget var av en slik art at dette ikke var forsøkt tidligere i det norske markedet, og Opplysningen 1881 ønsket å teste konseptet. Bergmo bistod videre med å fremskaffe potensielle annonsesteder, hvorav nettsteder både med høy og lav trafikk og ulike målgrupper.

Vi gikk i gang med annonsekampanje basert på ideen høsten 2009, og det ble med en gang en kjempesuksess som genererte høy trafikk til vårt nettsted 1881.no.

Som medierådgiver var Bergmo en sann glede å arbeide med. I tillegg til den gode initielle ideen, hadde han flere andre spennende tanker om muligheter for å generere økt trafikk. Som person var Bergmo piktoppfyllende og holdt oss hele tiden informert om progresjon og status. Jeg gir Bergmo mine beste anbefalninger.

Opplysningen 1881 var også såpass fornøyd med jobben jeg gjorde, og at jeg kom til nettopp dem med ideen - at jeg fikk kontra beskjed om å fakturere dem et hyggelig ekstrabeløp i tillegg til det som var avtalt i etterkant.

Jeg sikret meg ikke juridisk på noen som helst måte når jeg gikk til oppdragsgiveren med ideen, og la alle kort på bordet. Med andre ord satset jeg, som Peter Andre påpeker, kun på tillit til en stor og seriøs aktør. Det lønnet seg bra for alle parter, og resulterte altså også i denne skriftlige attesten (som jeg selvfølgelig har i signert variant av portalsjefen på 1881.no). En nyttig, lønnsom, og ikke minst veldig hyggelig erfaring. :)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har heller ikke tro på kontrakter i dette tilfellet. Hadde jeg selv sittet på andre siden av bordet hadde jeg da vært skeptisk fra starten av.

Problemet mitt er at det bare er 3 potensielle mediehus i Norge denne ideen kan selges til. Aller helst vil jeg bare selge til et av de. Alle mediehusene har in-house ressurser til å utføre ideen selv.

Jeg vurderer å lage enkle skisser av løsningen og presentere den med mulige resultater, samtidig som jeg forteller hvordan jeg tror det vil styrke de aktuelle merkevarene og hvordan den vil jobbe mot andre åpenbare forretningsmål.

Jeg stusser litt på prisstrategien. Hva tror dere av disse to alternativene:

1. Prise meg til det jeg forventer å tjene fra starten av (risiko hos mediehus).
2. Prise meg lavere (break-even), men heller ha en høyere bonus når målene er nådd (Jeg deler risiko)

?

Topp