Potensielle reklameinntekter på populær blogg?

n0stra

Medlem
Driver og hjelper ei som har en ganske så populær blogg innenfor segmentet hus, hjem, barn, interiør, hobby. Flink til å oppdatere, tar gode bilder og har også god estetisk sans. Godt med tilbakemeldinger, bruker sosiale medier aktivt og har også fått drahjelp fra deltagelse i et norsk tvprogram.

Har hittill kjørt bloggen gjennom blogger (google). Har selv slik jeg har forstått det ikke fokusert noe på reklame og inntekter på bloggen - men hun skal nå studere og vurderer muligheten for å tjene litt på det hun bedriver.

Hva ville dere anbefalt? Å selge annonser direkte? Å samarbeide med affiliatesystemer? Og hvis sistnevnte, hvilke?

Jeg regner med å få litt informasjon fra besøk, statistikk osv fra henne også og se dette opp mot potensiell inntjening. Samt anbefalt henne å registrere seg her og lese litt selv og få noen tips og råd.

picxx

WF 09
Hvis hun ikke tidligere har hatt noe reklame/annonser på bloggen kunne det være smart å forsøke en white label løsning istedet for å plassere ut en masse reklame, sånn helt plutselig, noe som kan få leserne til å reagere litt negativt.
Med white label mener jeg slik som f.eks. nettavisen har gjort i samarbeid med kickback, der det fremstår som om tjenesten norgespasset egentlig er et produkt fra nettavisen, mens det i virkeligheten er kickback som står bak.

Ole Avranden

utvandret
Jeg ville kjøre på med annonser fra for eksempel TradeDoubler. Ta det litt pent i starten med antallet annonser per sidevisning, og selekter nøye. Tenk relevans mellom annonsør og innhold - og hvis en annonsør ikke fungerer i løpet av noen uker - kutt den ut.

Så fort det er en viss rutine og kunnskap på hva som fungerer og hva som ikke gjør det, er eget annonsesalg en mulighet.

Miniforetak

Medlem
Hvor står Adsense i dette landskapet? Vet at det diskuteres også andre steder på Webforumet, men ferske erfaringer? Er det et dårligere alternativ enn Tradedoubler?

kek91

Webutvikler
Det jeg liker med AdSense er at man får betalt pr klikk, enkelt å tjene penger på de som tilfeldigvis klikker på ad'n med et uhell :p

Det jeg liker med TradeDoubler er at man velger annonsørene selv, så man vet at det treffer sine lesere.

Det kommer vel litt an på hvordan side du har, men jeg vil tro at man kan tjene mye mer på TradeDoubler enn AdSense dersom man viser de rette annonsene.

Jeg er klar over at man kan blokkere spesifikke annonser fra AdSense, men det virker lettere og bedre å velge hvilke annonser man ønsker i stedet.

Ole Avranden

utvandret
@ Miniforetak
Adsense er glimrende siden de favner over et så bredt spekter av annonsører, og Google er rimelig gode til å matche annonsør og artikkelens tema. Men innen målrettede nisjer er Tradedoubler mer lønnsomt. - Det er i alle fall min erfaring.

Ole Avranden og Kek91 oppsummerte de rådene jeg også ville gitt. Bruker selv begge disse (TD og Adsense) på mange sider. Selv om noen av mine TD-annonser er meget målrettet og konverterer greit, gir en kombinasjon med Adsense en mer sikker og stabil avkastning. Bruk først og fremst Adsense, og bruk så TD der du har annonsører som har høy relevans til innholdet (leserne).

Miniforetak

Medlem
Gode råd, som jeg håper at også trådstarter har nytte av :)
Bruker selv et byrå til salg av annonser på Miniforetak.no, og har en del andre sider der jeg er i ferd med å teste ut Adsense såvidt. TD har jeg opprettet kontakt med tidligere, men ikke brukt. Har imidlertid testet Euroads. Innbiller meg at TD er et bedre alternativ.

metallian

Medlem
Jeg har både adsense og aff.banner/lenker på mine sider. Som andre er inne på- aff. gir bedre uttelling enn adsense når man virkelig treffer mot kunden. SOm et eksempel nevner jeg draktsalg på min fotballside. MEN -jeg kjører også noe adsense her- adsense er flinke til å finne relevante annonser og jeg har 10-30kr.dagen på fotballmoro fra adsense og jeg tipper det er fordi folk er interesserte i å reise til England som er det de aller fleste adsense rekalmene der er for :) Jeg har ingen aff.programmer på fotballreiser ellers hadde jeg redusert adsense på denne siden. Adsense gir uansett en jevn drypp av kroner fra alle sidene mine og det blir noen kroner gjennom året selv om jeg ikke prioriterer adsense. Greit å ha flere kurver med egg også. Når det gjelder aff.nettverk bruker jeg i all hovedsak 3 stk-og jeg tar meg friheten å legge de med aff.link her:

Tradedoubler-dette er min hovedinntektskilde på mine nettsteder. SOleklart størst i Norge pr.dd og her er det mange programmer.

Adservice- Har ikke så mange programmer som TD men flere av programmene har best provisjon. Serviceinnstillingen er på topp.

Tradetracker Tradetracker er nye i Norge men foreløpig minner de mye om TD, jeg ser de prøver å ligge et lite hakk over på provisjonen og det liker jeg. Når de får flere programmer vil jeg bytte noen av TD proghrammene mine med programmer herfra for å spre inntektene og redusere sårbarheten.

Sist redigert:
Jeg ville sett på motebloggere/rosabloggere som man vet utnytter inntektspotensialet sitt bra.

Ta en titt på ulrikkelund.com f.eks og se hvordan annonsørene integreres i bloggpostene uten at det blir "over the top".

Tror nok mye av inntektene kommer fra salg av sponsete bloggposter og liknende. Her tror jeg potensialet for cash er best.

Topp