Plugin som legger til ALT-tag på bildene?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har en fotoside hvor det av en eller annen grunn mangler ALT-tag på en del bilder, selvom jeg har lagt inn dette da bildene ble lastet opp.

SEO Doctor (som er en plugin til Firefox om du ikke har hørt om den) mener at dette ikke finnes, selvom WP-admin viser at tag`en er der.

Testet ut SEO Friendly Images som skulle legge til tag basert på tittel, men det skjer absolutt ingenting og jeg ser også flere andre som har dette problemet.

Finnes det noen gode plugins til dette? Eller måter å "tvinge" tag`en til å fungere?

Eller skal jeg bare drite i doktoren og håpe at tag`en faktisk ligger der?

adeneo

Medlem
Kan du ikke bare åpne konsollen eller høyreklikke på siden og se i kildekoden om alt taggene er til stede eller ikke?

selbekk

Medlem
Bildene på forsiden din har ikke alt-tags. Som adeneo sier, så kan du lett sjekke hvilke bilder som har alt-attributter og ikke ved å se gjennom HTML-koden via f.eks. firebug eller chrome developer tools. Dette er i utgangspunktet litt merkelig, siden og kan tyde på at det er noe themet ditt gjør for å fjerne dem.

Uansett - gå inn i WP-admin, trykk "media" og trykk på et bilde du mener ikke har alt-tag. Se om du har noe innfyllt på "alternativ tekst", som er hvor alt-taggen genereres fra. Fyll inn and go!

Funker ikke det, er det nok noe du bør ta opp med themets utviklere eller noen med dypere teknisk kunnskap.

Lykke til!

adeneo

Medlem
Det ser nå ut som du bruker anchors i Royalslider som ser slik ut:

HTML:
<a class="rsImg" href="http://www.frognerfoto.no/wp-content/uploads/2013/08/Kjærestefotografering-Langesund-Anders-Regine-1.jpg">Kjærestefotografering-Langesund-Anders-Regine-1</a>

Ut i fra dokumentasjonen til Royalslider skal bildene da lazyloades, og hvis du legger til en alt attributt i den anchor taggen, slik:

HTML:
<a class="rsImg" href="bilde" alt="alternativ tekst">caption text</a>

så skal royalslider plukke opp alt attributten og bruke den på bildet.

Når det er sagt, så er selvfølgelig ikke en alt attribute på en anchor tag gyldig HTML ?

Dag Frogner

Supermedlem
Har funnet ut litt mer nå, og ser at karen som har laget royalslider mener at det ikke spiller noen rolle at alt tag`en ikke ligger i koden, fordi alle roboter leser sidene før JS er kjørt og dermed vil de synes for disse, selvom de ikke ligger synlige i koden.

Kilde: Alt Text Issue / RoyalSlider HTML version issues / Discussion Area - RoyalSlider Support

Dette er forøvrig samme fyren som har laget SEO Doctor og nå jobber med ManageWP, så skulle tro han visste hva han snakket om?

TorsteinO

Art Director & grunder
Ah, ja hvis det bare er js'et som fjerner alt-taggene, så høres det riktig ut det der :)

Hm, gikk inn og titta nå, og mente egentlig at firefox viste kildekode også uten at js ble kjørt, og da så jeg heller ikke noen alt-tags. Regner med at det er på frognerfotosiden f.ex. her du mener http://www.f rogner foto. no/kjae restef otogr aferin g-and ers-og-regi ne ?

Dobbeltsjekk - ja, "view source" i firefox viser koden før js har blitt kjørt: html - Is "Page Source" BEFORE or AFTER Javascript has been rendered? - Stack Overflow (det er annerledes med f.ex. firebug og liknende løsninger), så hvis man ikke ser den der tror jeg rett og slett ikke den vises i det hele tatt.

Topp