Peke domene mot utelands server

Tony J

Alle skal få
Jeg skal peke et .no domene mot en utenlands server og har følgende valg
hos min registrar:

URL overføring
MAIL overføring
eller begge disse

Jeg vil benytte meg av domenet som epost også, skal jeg da velge begge her?

Tony

SYSE

Medlem
Vanskelig å svare på; vet du hva disse valgene innebærer rent teknisk?

Det du ønsker å gjøre er å endre A og MX record for domenenavnet og peke disse postene til serveren som skal håndtere (henholdsvis) web og epost for domenavnet (MX-recorden angir hvilken server som skal håndtere epost for domenenavnet). Påse også at www-recorden (subdomenet om du vil) enten har et CNAME mot domenavnet eller så må du endre A-record for denne posten også.

Håper det er til hjelp :)

Tony J

Alle skal få
Vanskelig å svare på; vet du hva disse valgene innebærer rent teknisk?

Det du ønsker å gjøre er å endre A og MX record for domenenavnet og peke disse postene til serveren som skal håndtere (henholdsvis) web og epost for domenavnet (MX-recorden angir hvilken server som skal håndtere epost for domenenavnet). Påse også at www-recorden (subdomenet om du vil) enten har et CNAME mot domenavnet eller så må du endre A-record for denne posten også.

Håper det er til hjelp :)

Det var til god hjelp. Når du sier "peker mot serveren" Er det en ip adresse jeg er ute etter her?

SYSE

Medlem
Ja og nei :) A-records tar kun IP-adresser. MX-records tar kun vertsnavn (iht. RFC). En rekke (ødelagte) kontrollpanel aksepterer IP-adresse for MX-records, men en korrekt konfigurert epostserver vil ikke levere epost til domenenavn som er konfigurert slik; styr unna og bruk vertsnavnet for MX.

Topp