PDF-fil som fylles ut online og skrives ut

Har googla rundt for å finne noe passende, men ser ikke ut til at andre har samme behov som meg. :rolleyes: Jeg trenger et PDF-skjema som kan fylles og skrives ut. Noe a la dette her: http://www.ahlbergdata.com/documents/NO_serviceskjemaprivat.pdf

Det skal da altså ikke brukes feks til å samle inn data til en database, men det skal kunne fylles ut online og skrives ut, og det skal være et serviceskjema i samme gate som eksempelet. Bør også være slik at man kan sette inn bokser der kunden skriver inn informasjon, og ikke bare en linje, dessuten bør det være som i eksempelet at fargen på boksen skifter når man klikker på den for å fylle inn info. Hvordan lager jeg noe sånt?

Nextri

Rebel
Det skjemaet er laget i Acrobat Pro og åpnes i acrobat reader inne i nettleseren. Så det har ingenting med noe nettside script eller lignende å gjøre. Du må sette deg inn i hvordan du lager skjema med felter i acrobat pro for å få til noe lignende.

Skal det lages med ett nettbassert skjema kan du sjekke ut FPDF
Men kan av erfaring si at det kreves mye knoting og koding for å få det til å se ut som du ønsker. Og det er begrenset hva man kan gjøre når det kommer til litt mer avanserte ting som farger osv.

TorsteinO

Art Director & grunder
Å fylle ut et skjema online og deretter generere en PDF av det, som brukeren så laster ned trenger man ikke acrobat pro til. Derimot, hvis det skal gjøres i motsatt rekkefølge - først laste ned, SÅ fylle ut, da må man til med Acrobat Pro :)

Jeg har akkurat jobba litt med en løsning for et firma der vi lar besøkende kunne laste ned de ansattes CV'er som pdf. Der blir pdf'ene generert "on demand", ut fra info i databasen (forøvrig en wordpressdrevet side). Dette funker fint, og selv om det er litt jobb å få den pdf'en til som man vil, så er det enkelt for en så basic sak som det skjemaet du linker til.

Hvilken løsning som funker best vil vel avhenge av den aktuelle situasjonen - nøyaktig hva som skal gjøres, og av trafikkmengden:

Har man f.ex. store mengder trafikk vil det nok lønne seg å ha et forhåndsgenerert skjema som bare kan lastes ned, for å ikke belaste serverne for mye.

Har man derimot ikke så voldsomme mengder trafikk, eller det er tekst/bilder på skjemaet som kan endres utenom det hver enkelt besøkende skal fylle ut, og jo oftere denne infoen blir oppdatert, jo smartere er det nok å generere skjemaet "on demand" (som f.ex. i tilfellet jeg viser til over, der firmaet selv kan oppdatere/endre de ansattes info, og da slipper å knote med å generere en ny pdf seperat fra dette - bare de husker på å lagre etter å ha gjort endringene, så er alt i boks - er ting riktig på nettsiden vil alt også være riktig på pdf'en).

Det var forøvrig dompdf - HTML to PDF converter (PHP5) - Google Project Hosting vi brukte til den løsningen vi lagde nå, det er såvidt jeg skjønner relativt likt FPDF.

I alle fall - jeg kan lage begge deler, så trenger du hjelp kan du sende meg en mail på post@opperud.com, så kan vi finne ut av hva som funker best for deg.

Sist redigert:
Topp