Pass dere for lenking!

Deezire

Medlem
Hehe - det der er bare småtteri, er en ganske finfin sak mellom et par oljefirmaer for tiden, hvor den ene parten mener de har patent på drilling. Min tidligere arbeidsgiver er faktisk inne i den saken, og her snakker vi millardbeløp hvis retten skulle gå feil vei, og lisenspenger på 10% av omsetningen, som reelt sett er det man tjener på en plattform.

(Hvis du kan låne 3-400 millioner, så anbefaler jeg deg å svi de av på en plattform! 2-3 år nedbetaling så er det 100% avkastning. Den pumper praktisk talt opp penger. Sett at du fikk tak i noen som har stål nok og arbeidskraft til å produsere en...)

Deezire

Medlem
Du får nok ikke en plattform for 3-400 millioner bare sånn helt uten videre, men det er cash nok til at firmaer vil deale med deg for fremtidige inntekter. Men da må du selvsagt ha konsesjon og funnet olje først.. Men det er jo bare bagateller.

Keanu

Geek
Bare for å dra den enda lenger offtopic: En mindre plattform er det nok mulig å bygge til 3-400 mill kroner (spesielt med dagens kurs), men lisenser, kompetanse, logistikk o.s.v. kan nok bli langt dyrere. :)
En plattform i munningen av Oslofjorden vil ikke pumpe opp olje (om man ikke er veldig heldig).

Men on-topic. Om patentet er fra 2000, så er det nok lite vits i å bekymre seg. Jeg brukte iallefall mye banner-lenker før 2000, og da er patentet ugyldig. Vil tro det var mange patenter i dot-com boblen som var kreativt skrevet og derfor godtatt uten at de faktisk hadde potensiale til å bli et patent.

Forresten, om de skal sende ut faktura til alle som bruker bilde-lenker (inkl. f.eks. header) som ITavisen skriver, så håper jeg for deres skyld at de venter til domstolene har sagt sitt. :) Blir mye porto det har jeg en følelse av.

Deezire

Medlem
Var også et amerikansk selskap som gjorde nøyaktig det samme, bare i litt større skala. De mente de eide patent på <noe jeg ikke husker helt, men som er veldig sentralt innen elektronikk>, og fikk alle "små" selskaper til å betale, fordi de ikke orket stress i retten, selv om de visste de vant.

Det var en gjeng advokater som holdt på, og alle de små selskapene som betalte for å unngå bråk var bare en del av spillet for å samle opp penger til "den store rettsaken" mot Siemens og den gjengen. De antok at de hadde rett under 10% mulighet for å vinne i høyesterett mot et av de større selskapene, og da var det vært alt bryet.

Har ikke hørt hvordan det gikk, men antar at det gikk feil vei for advokatene, da det hadde hatt ganske stort impact på elektronikkbransjen.

Verden er rar.

Topp