Parallellimport

robertd

New Member
Noen som kan noe om dette med paralellimport? Er det lov? Er det ikke lov?

Jeg har funnet en god del interessante produkter jeg kunne tenke meg å importere både i Asia og USA, det er snakk om ORGINALE varer, IKKE kopier/replikaer.

Eksempler er fotoutstyr, klær, klokker, gagdets etc. Kan jeg gjøre dette uten problemer? Jeg er innforstått med at jeg nok selv må stå for garanti/reperasjoner og ikke vel få dekket dette av de som importerer merkevaren til Norge.

Jeg er ikke interessert i å gjøre noe ulovlig, men om jeg lovlig kan paralellimpotere er dette interessant. Håper å få noen seriøse svar på dette!

Sist redigert av en moderator:

robertd

New Member
ja det har jeg og delvis funnet ut, men hvordan finner man ut akkurat hvilke produkter det gjelder?

J

Jiberish

Guest
Innenfor EU er det vel fritt frem for paralellimport? Rimelig sikker på det. Men du må som du sier stå for garanti osv.

Import fra Asia og USA blir nok dessverre noe annet. Der kan vel agenten i Norge stoppe deg når du skal selge produktene på det norske markedet?

xenimus86

Medlem
Innenfor EU er det vel fritt frem for paralellimport? Rimelig sikker på det. Men du må som du sier stå for garanti osv.

Import fra Asia og USA blir nok dessverre noe annet. Der kan vel agenten i Norge stoppe deg når du skal selge produktene på det norske markedet?

Det er greit innenfor EØS så lenge varen er produsert og markedsført i EØS.
Les mer her:
Parallellimport og varemerker

Men der har du vel allerede lest?

Topp