Paralellimport (?)

Bjørnar

Gründer
Firma A har en avtale med en fabrikk om å levere et produkt. Fabrikken har muntlig gitt firma A enerett i Norge på dette produktet. Fabrikken holder til i Polen.

Firma B går via mellommann i Polen, og får sendt produkter til Norge. Fabrikken vil ikke selge til Firma B.

Er fabrikken i sin fulle rett til å velge hvem som får lov til å kjøpe produktet?

Beklager noe diffust her, men spør gjerne så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Kassimaja

Geocacher
Så lenge det ikke er noen menneskerett å handle hos den fabrikken bestemmer dem selv hvem dem vil ha som kunder.
Nå vet ikke jeg om du er hverken firma A eller firma B, men hvis fabrikken ikke vil selge til firma B kan dem nekte og levere til mellommann hvis dem finner ut at han videreselger til noen dem ikke ønsker skal selge dems varer.

Bjørnar

Gründer
Takk for svar Kassimaja.

Så fabrikken kan nekte hvem som helst, uten at dette har noe å si med tanke på paralellimport?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ja, fabrikken kan i praksis selge til hvem de vil, og ikke selge til hvem de ellers vil.
Det er en del konsekvenser når du legger ut til for salg på f.eks. en nettside, men det er ikke lett å tvinge noen til å levere til deg (ville vært lokale lover), og dessuten lett å omgå pga f.eks. eksisterende forpliktelser og ikke nok kapasitet bladibla.

Hvis firma B får tak i varene kan de fritt selge det i Norge og firma A kan ikke stoppe dette (fordi produsenten er innenfor EU). Såfort en vare er innenfor EUs grenser kan de omsettes hvor som helst.

Topp