Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Paginator, forhåndsinfo på mouse over

hakonb

New Member
På min kommende hjemmeside skal jeg ha en god del produkter. Når det gjøres et søk eller noe listes produktene opp alfabetisk også kommer det opp en rekke sider som er listet som tall. Ja, som i Google kan man si.

Men jeg har lyst til at det kommer opp forhåndsinformasjon når man tar musa over et tall på paginatoren. Tar man musa over paginatortallet "3" kan det komme opp hvilke produkter som er på den siden, for eksempel en boks som sier: Fra Eple til Gulrøtter.

Noen som kan hjelpe? Dette er vel en java, ajax-sak?
 

hakonb

New Member
Ja, det ser jo ut som en bra greie det der. Da gjelder det bare å finne den rette koden. Det kommer nok til å bli litt prøving og feiling etter hvert, men jeg skulle gjerne bare visst om det finnes noe som kan brukes. Selve implementeringen får jeg hjelp til.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, det ser jo ut som en bra greie det der.

Syns det hørtes ut som en helt vanvittig irriterende greie. Hadde Komplett hatt en sånn funksjon hadde jeg heller handlet hos MPX, for å si det sånn. Rent generelt skal man IKKE gi brukerne overraskelser. Hvis noe ser ut som en link, og man setter musen over den, så forventer man IKKE å få en jævla popup med noen greier.

Jeg er svinnær å slutte å søke etter bilder av babes på skin.no KUN fordi de nå har lagt en annoying "verktøylinje" helt nederst som lar meg "dele på facebook og twitter".
 
Jeg er igrunn enig med peterandrej, men smaken er som baken.
Jeg kan ikke hjelpe deg med noen "ferdig" script da jeg aldri har brukt dette selv, vil tro Google kan det =)

Du får si ifra hvis du skulle velge å lage et selv, så skal jeg hjelpe deg.
 

hakonb

New Member
Hm, ja, jeg ser jo irritasjonsmomentpoenget.

Men er det noen fornuftig måte å løse dette på. Altså å kunne se hva som skjuler seg i paginerte sider uten å måtte klikke seg inn på dem.

Hva om det var et lite et-linjersfelt under paginatoren, og når man tok mouse-over på tallet så kom det opp en tekst i det feltet. Det ville vel være en ganske harmløs sak?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men er det noen fornuftig måte å løse dette på. Altså å kunne se hva som skjuler seg i paginerte sider uten å måtte klikke seg inn på dem.

Og hva i sv*** f*** er problemet med at man "må" klikke seg inn på undersider egentlig? MÅ alt på død og liv vises ved hjelp av popups og andre fiffige effekter?

Hva om det var et lite et-linjersfelt under paginatoren, og når man tok mouse-over på tallet så kom det opp en tekst i det feltet. Det ville vel være en ganske harmløs sak?

Annoying. Hadde lukket vinduet tvert. For et eksempel på en butikk som har "forelsket" seg i idiotiske løsninger som både er totalt ubrukelige og vanvittig irriterende kan du se på:
Kjøp fliser, VVS, baderomsmøbler, laminat, gulvvarme - MegaFlis.no

Hele siden er i javascript som gjør at ingen linker oppfører seg normalt (kan ikke høyreklikk og åpne i ny tab, osv) og på toppen av det hele har de satt en jævla chatboks på siden som gir meg lyst til å knuse hele PC-skjermen.

Se, bli skremt og lær.
 
Hahaha :)
Den siden har jeg faktisk ikke sett på tidligere, men ser poenget ditt.
Men til megaflis sitt forsvar så tror jeg de har satset på å tilfredstille potensielle kunder, og rettet nettsiden sin mot en annen målgruppe enn webutviklere. "Vanlig mann i gata" ville nok sett helt anderledes på det en hva du og jeg gjør peterandrej. hehe

hakonb: Trenger du strengt tatt å benytte forskjellige sider?
Jeg tror ikke du vil få noe godt resultat ut av noe slikt. Ville vurdert om det var mulig og begrense resultatene slik at de er mer relaterte til der kunden er på hjemmesiden isteden.
 
Sist redigert:

Fredrik

Medlem
Enig med Peter her. Megaflis siden er umulig å scrollklikke for å åpne i ny fane. Hvis jeg støter på linker som ikke er "vanlige" så tilter det for meg også. Det er ofte jeg ringer til et selskap der jeg er interessert i en vare og spør om råd. Så sier de: Har du sett vår hjemmeside. Svaret er da: Ja men den virket ikke så derfor jeg ringer.
 

hakonb

New Member
Ja, jeg er jo enig med skeptikerne her. Enkelt og greit er bra.

Men om jeg har 10 paginerte sider og kunden er ute etter produktet som begynner på L for eksempel, så må han ta en sjanse og klikke på side nummer 6. Så kommer han til en side som begynner med produkter på P. Så klikker han på side nummer 4 og kommer feil igjen før han klikker på side nummer 5 som er riktig.

Det er her jeg gjerne skulle hatt et system som gjorde at han klikket seg rett inn på side nr 5.

Men jeg får vel kanskje lage siden først og se hvordan det funker. Jeg skal ha et autocompletesøk så det bør jo hjelpe ganske bra. (Dere har vel ikke noe imot det, håper jeg...?)

Takk for innspill forresten. Det er veldig kjekt det. Jeg linker til siden når den begynner å bli klar så kanskje jeg får noen tips.
 
Hvorfor er du nødt til å bruke javascript og mouseover her? Kan du ikke bare la ankerteksten være «Eple - Gulrøtter» i stedet for det intetsigende «3»?

Jeg har en medlemsliste på en av nettsidene jeg driver. Lenge hadde jeg der side 1, 2, 3, 4, osv. Folk kritiserte dette fordi det var umulig å gjette seg til hvilken side man måtte klikke på for å komme dit man ville. Løsningen på dette var ikke å legge inn et javascript med mouseover. Det som fungerte for meg var at jeg endret systemet fra å liste opp side 1, side 2, side 3 osv. til å liste opp A, B, C, D, osv. -- da vet folk nøyaktig hvilke treff de kommer til når de klikker på linken, og ikke trengte jeg å plage dem med javascript på veien heller.
 

hakonb

New Member
Hei Olaf! (jeg var innom nettserier for litt siden og ser at Gunnar stadig har noen besøkende. Moro det.)

Men altså, produktlisten min er dynamisk og vil endre seg. Det skal være 27 produkter pr side, men jeg klarer ikke å holde orden på hvilke bokstaver de begynner på. Dessuten skal jeg ha noen underkategorier, men paginatorsystemet skal fungere uavhengig av underkategoriene. Hm.. komplisert å forklare det her.

Jeg tror jeg bare for kjøre på også får jeg se når det er klart om jeg må gjøre ting mer (u)oversiktlig med noen fancy greier eller om det går bra.
 

picxx

Well-Known Member
Har alt og title tags blitt upopulære?
Man trenger vel ikke ekstra scripting for å vise tooltips.
 

hakonb

New Member
Jaha... Jeg er ingen web-spesialist må jeg innrømme. Jeg la nettopp en en a href link i et bilde og måtte sjekke hvordan man gjorde det...

Så om det finnes noen eksempler på hvordan det kan gjøres, er jeg evig takknemmelig.

La oss si paginatoren ser sånn ut:

1 2 3 4 5

Hvordan kan jeg gjøre det (uten popup og java og irriterende momenter) med for eksempel php eller hva nå enn, slik at det blir seende fint ut og at man ikke trenger å klikke seg inn på siden for å se hva som er der? (Jeg er selvsagt villig til å la tallene bli til noe annet enn tall.)
 
Topp