overtid

rubtom

Medlem
Hva har jeg rett på som overtid?

jeg jobber full tid 100% .
08.00 til 1600

vis du blir spurt samme dagen som du er på jobb, om å jobbe 5timer ekstra fordi noen ikke kunne komme på jobb idag.

er det noe som heter at du skal få 50% fordi du blir spurt samme dagen`?
jeg vet jeg får 100% for max timer i måneden.
men dette tilfellet hadde jeg planer for andre ting.
får jeg 150% for og ble spurt samme dagen om og jobbe videre?

Helge

Profesjonell Googlesøker
det er alt etter hva du har skrevet under på (arbeidskontrakt/ansatthåndbok etc), der skal det stå alt om overtidsarbeid etc.

Om du blir spurt, så kan du si nei ?

Etter Norsk lov så trenger ikke firmaet å gi deg mer en 40% for overtid. Alt over det er det firmaet som er "snill" å gir deg i tilfelle.

Overtid er alt etter 9 timer, da det i Norsk lov blir beregnet 40 timers arbeidsuke.

(Hvertfall slik jeg har forstått det etter mine undersøkelser på det emnet)

Overtidsgodtgjørelse skal være på minimum 40 %. Har du en tariffavtale som gir bedre vilkår enn det er det godt for deg, men det er altså 40 % som er lovfestet.

Når det gjelder resten av spørsmålet ditt sier Arbeidsmiljøloven dette:
Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

EDIT: Du banka meg på målstreken, Helge.

rubtom

Medlem
Arbeid som faller i tilknytning til, og som varsles i løpet av påbegynt skift, godtgjøres alltid med 100 % overtidstillegg.

jeg leste dette her, spørsmålet var bare om jeg får 200% siden jeg allerede har jobbet over 165 timer denne måneden

Helge

Profesjonell Googlesøker
etter loven så kan du ha max 185 timer iløpet av en måned, jobber du mer en det så skal egentlig bedriften gi deg fri/avspasering pga du har jobbet for mye (blir gjort av ganske mangen bedrifter).

Men nei, du får ikke 200%, du får 100%. Dette er i tilfelle noe du må ta opp med sjefen din. Da ditt arbeidssted skal ha regler for hva som gjelder med overtid etc.

Topp