Overgang til Mac

Bjørnar

Gründer
Hoi!

Mac-varene er sendt, og de ankommer om noen dager.

Som mangeårig Windows- og til tider Linux-brukerm så har jeg meldt overgang til "den andre siden".

Jeg er 100% blank (ållreit, brukte Macintosh II fra 94 - 99, men det teller vel ikke) - så jeg står på bar bakke.

Det jeg ser for meg at jeg trenger, er;
  • en skikkelig kode-editor (bruker i dag Notepad++), så noe tilsvarende ville vært fint.
  • SCP av noe slag, bruker i dag WinSCP - finnes det noe tilsvarende for Mac?

Beklager noob-faktoren her, men en spade er vel en spade... :)

RAH

Medlem
Hei Bjørnar,

Sjekk ut:
Alfred (produktivitetsverktøy, kanskje beste programmet som noen gang er laget?)
Coda 2 (editor)
Transmit (ftp/sftp etc, mulig ikke nødvendig hvis du går for Coda 2)
piZZa (timer du kan ha i startlinjen)
Norsk Radio (enkel nettradio rett i startlinjen, om du liker sånt)

TorsteinO

Art Director & grunder
Kode: Enten coda eller espresso - begge er veldig gode, coda er litt dyrere, og passer kanskje hakket bedre hvis man er mer koder enn designer, men begge er gode valg. Espresso har en veldig fin innebygget csseditor, som viser en hvilken som helst nettside i et "live view"-vindu, så kan du laste ned alle stilark som hører til, og overstyre disse mens du ser live view'et endre seg mens du skriver. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Last ned prøveversjon og prøv begge :) (prøv også å søke etter coda2 vs espresso2, så får du opp noen gode reviews av begge)

Nå er det innebygget ftp i begge disse (inkludert sftp ihvertfall i coda og jeg mener det er det i espresso også) og litt andre ting), og innebygget terminal i både coda og osx, evt er også Transmit (fra de samme folka som lager coda) en fordømt god ftp-klient, som også støtter sftp, vet ikke om du kan bruke det i stedet for scp? (har egentlig aldri titta noe nærmere på scp... hva er egentlig greia? er det ikke mye av det samme som sftp egentlig?)

Tonny Kluften

Administrator
Can for ONCE you guys actually look into something or do I have to do it for you?

I went to my local apple store yesterday in the bay area.
As always it "seemed" full. I have been there many times before.
This time I was there to buy the new iPod touch, but they "were out".

They offered to call another store so I waited. But what happened in between was
kind of surreal.

First of all I noticed there were alot of unattended kids in the store.
Second I noticed noone was buying anything.

And then a kid came up to me and offered to help me,
who was not in apple gear. And when I said, um what he said,
"Oh Im in training", as he pushed me to buy shit.

then while I was waiting for the apple rep to find me an ipod touch,
I noticed a group of blonde girls surrounding an iMac making a huge show,
with noone around them

the sales rep said, "oh yeah they come in here and do that all the time"
but it was really akward how they were acting. It was really wierd like an apple commercial.

Then I saw some of the same people just wandering around not wearing apple uniforms
that I had seen in weeks previous.

This is what you guys need to confirm if you are actually journalists.

Apple is papering the house. Look up what that means if you dont know already.

Apple stores are empty. Its a disney set.

Dessuten:

Steve Jobs and Steve Wozniak sold the first Macintosh computer they famously built in a garage for $666.66. Apple lore has it that Wozniak liked triple digits and Jobs tagged on an extra two sixes for marketing purposes. But some commenters have other ideas. They believe the devilish digits prove the duo made a pact with the man downstairs in exchange for earthly success. Capping off their evidence: the Apple logo. Is that a big juicy bite taken out of the forbidden fruit? Conspiracy theorists will always wonder.

TorsteinO

Art Director & grunder
Først Dag, så deg Bjørnar. The dark side is growing stronger....

Do not underestimate the power of the dark side.

il_fullxfull.283197270.jpg

Darth-Vader-Reads-His-Mail-On-A-Mac.jpg

peterandrej

pensjonert moderator
Coda har jeg brukt i mange år, og er den beste editoren jeg har vært borti. Transmit til litt større FTP-oppgaver.

Hvilken maskin har du kjøpt, Bjørnar? Er det en stasjonær maskin (iMac, MacPro) vil jeg anbefale å kjøpe en ny mus. Den du får med er etter min oppfatning crap.

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvilken mus er det egentlig som følger med nå? Jeg bruker en litt "mac-aktig" mus fra hama, syns mighty mouse med den lille scrolleballen egentlig er utrolig digg, men ballen samler opp alt for mye møkk. Sånn sett virker magic mouse (altså den med touch-sensitiv flate) bra, men jeg er skeptisk til å ha sånt som mus og tastatur trådløst, plutselig går man tom for batteri når det er en tight deadline e.l...

Det optimale hadde egentlig vært en trådløs mus med innebygget oppladbart batteri, og en virkelig smart lader til dette. Hmm.... kanskje jeg burde lage en smart løsning her, ta patent på det og selge det til apple...

Bjørnar

Gründer
Takk for innspill allihopa. Bare å fyre på mer. Ser ut som det er relativt stor enighet om Coda + Transmit.

Tonny: nei jeg er vel ikke helt blank, det som var viktig denne gangen var "noe som virker, hver dag, alltid". Så får vi se hvordan det barker i vei :)

Dag Frogner

Supermedlem
Magic mouse følger med. Ihvertfall på iMac. Litt tilvenning å kun ha en stooor flate, men det funker veldig greit når man er vandt til det.

Og ang batteri er det ikke verre enn å bruke oppladbare eller kjøpe 10 stk fra First Price så har du litt. :)

Topp