Opprinnelses bevis

Saida80

Medlem
Hei alle sammen:)

Jeg skal stille spørsmål ut fra det som står her:
Handelsavtaler gir tollfrihet - Tollvesenet

Jeg har lest litt, men ble ikke så klok av så mye skrift! jeg synes best å spørre noen som har som kanskje har den erfaringen jeg trenger. er det noen her som har importert varer og trengt et dokument fra eksportøren som heter opprinnelsesbevis? Dokumentet brukes for å slippe å betale toll for varer som handles fra land som har en frihandelsavtale med Norge. Eksempel Marokko? er det noen her som har skaffet seg et slikt dokument før?

Kassimaja

Geocacher
Jeg har ikke skaffet, men har utstedt mange. Det er snakk om et dokument som blir utstedt av produsent som sier hva slags produkt det er snakk om og hvilket land som er oprinnelses landet. I Norge er det Oslo Handelskammer som attesterer denne typen dokumenter (kanskje det er flere også). Dokumentet må være attestert av et handelskammer eller chamber of commers (tror det skrives slik) for at mottakerlandets tollmyndighet skal godta dokumentet som ekte.

Saida80

Medlem
ok takk for svaret:) er det et spesielt skjema/dokument som gjelder og bare handelskammer som har det? eller er det bare å bruke for eksempel et ark med informasjon og underskrift så er det gjort? jeg tenkte det vil være enklere for meg å få det hos de jeg kjøper fra, for de er jo håndverkere selv og vet all informasjon om varene sine.
jeg lurte også på om det skjemaet finnes her i Norge så kan de bare fylle den for meg der nede hos handelskammer?

Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Det er produsent som må få utstedt et opprinnelsesbevis. Du kan ikke utstede et bevis selv på de varene du skal kjøpe

Saida80

Medlem
Kanskje forklarte litt feil her, jeg mente ikke at jeg skulle lage det selv, men jeg mente at jeg handler hos håndverkere som lager varene selv, kan de lage et sånt bevis til meg med deres underskrift eller må jeg få det fra de som sitter på kontoret og har ansvar for de håndverkerne?

også spurte jeg om det dokumentet fkan skaffes her i Norge så kan jeg ta den med dit så kan de bare fylle den og underskrive?

Kassimaja

Geocacher
Tror at hvert land har sitt dokument som skal fylles ut. Ikke glem at norske tollmyndigheter skal godkjenne dokumentet og hvis det ser ut som om noe ikke stemmer så er det du som sitter i postkassa. La avsender ta seg av det og sørg for at det er attestert av et handelskammer.

Mulig du finner mer info her: Oslo Handelskammer

Topp