Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprettelse av selskap for dropshipping

madsgabrielsen

New Member
Heisann! Jeg har tenkt å starte med videresalg basert på dropshipping konseptet, er enda i begynnelsen av oppstartfasen og lener foreløpig mot å selge til USA og Canada fra Kina, fremfor å selge til norske kunder.

Har tid, motivasjon og kapital avsatt til dette prosjektet og har ambisjoner om å starte i det små og finne ut av hva som fungerer før jeg eventuelt satser tyngre.

Har foreløping ingen erfaring som selvstendig næringsdrivende så har derfor noen ting jeg lurer på:

Hvis jeg oppretter ENK, kan jeg selge varer for opptil 50 tusen før jeg blir skattlagt eller gjelder fritaket kun før et ENK eventuelt opprettes?

Vurderer også å opprette AS med holding struktur, er det da et problem om jeg oppretter datterselskapet først for å så opprette holdingselskapet etterpå og overføre eierskap av datterselskapet fra meg som privatperson til holdingselskapet?

Kan jeg f.eks. bruke bilen min som egenkapital til å dekke kravet på 30 tusen for å opprette AS dersom jeg bruker bilen i jobbsammenheng?

Dersom jeg bruker direkte innskudd av 30 tusen kroner for å etablere et AS, kan di 30 tusen da bli brukt til å dekke utgifter i etableringsfasen? Eller må di ligge låst i selskapet?

Andre ideer og tips tas også imot med åpne armer. :)
 

Steve Cash

Medlem
1. Nei, du kan ikke selge varer for 50 000 før du blir skattlagt, du blander sammen med grensen for mva-registrering.

2. Det går an å overdra et selskap du eier personlig til et selskap du eier selv om det kanskje kan bli en utfordring å finne verdien. Tenk gjennom om du virkelig trenger en konsernstruktur.

3. I prinsippet kan du bruke en bil som tinginnskudd hvis den skal være driftsmiddel i selskapet, men det er mer komplisert og dyrere enn å skyte inn penger. Du må bl.a. hyre en revisor for godkjenningen. Bruk penger hvis mulig.

4. Penger du skyter inn som askjekapital kan brukes til drift av selskapet.
 

Regnskapsfører

New Member
Hei madsgabriel
Mange har startet ENK fordi dette tidligere var billigere. Nå er kravene i og omkring Aksjeselskap endret. Nå kan du bruke som nevnt over aksjekapital både til stiftelsekostnaden og drift. Men når du stifter selskap som AS så skal noen bekrefte aksjekapitalen. Er det rene pengeinnskudd i banken så kan du velge hvem som skal bekrefte. Adv. regnskapsfører, revisor eller bank etc. Men pengene er låst i banken til selskapet er ferdig registrert, altså til du har fått firmatest. Bruker du andre Formue gjenstander slik som bil må du bruke en revisor til å bekrefte.
Omdanning fra ENK til AS er kanskje ikke verd kostnadene for å bruke revisor til jobben.
Fordelen men ENK er at regnskapet skjult for omverden, og du kan ha høy omsetning uten krav om revisjon. Overskuddet blir regnet som næringsinntekt og ikke som lønn, ikke arbeidsgiveravgift. Men en trygdeavgift basert på overskuddet. Ulempen ligger i at det er noen NAV regler som gjør forskjell på om du er ENK eller mottar lønn i AS.
I AS men noe direkte eie kan du jobbe uten å ta ut lønn. Tar du ut lønn får du Pensjonspoeng og noen rettigheter med NAV. Men altså ikke helt likt likevel ettersom du er daglig leder og eier opp mot å være ansatt hos noen andre. Og til slutt : Jeg vet ikke hva du ligger i "dropshipping konseptet " men mva beregnes ikke på utgående faktura til utlandet.
Hilsen Regnskapsfører
 

nick20000

Member
Et amerikansk llc selskap kan også være en mulighet, det er veldig billig å starte.
Det vil ikke bli skattet i USA , men blir skattet som et AS i Norge.

Er litt i tvil om man må registrere det som et nuf i Norge hvis kan ikke selger i Norge da selskapet uansett har aktivitet i Norge igjennom at du jobber for selskapet i Norge.
 

dominvsmalvs777

New Member
Hei! Har et spørsmål knyttet til temaet. Kanskje er jeg ikke den eneste som lurer på dette her:

Jeg lurer på om det er mulig å starte en Shopify-butikk og koble den til f.eks. en Stripe-konto (tredjepartsleverandør av betalingsgateway), for å teste butikken bare i en uke eller to, opp til kanskje en måned, og se om konseptet i det hele tatt er lønnsomt.

Eller er jeg strengt etter norsk lov forpliktet til å ha et registrert selskap selv før jeg setter opp noe av det?

På forhånd tusen hjertelig takk for svar og hjelp!
 
Jeg har aldri opprettet en Stripe-konto privat, kun på bedrifter. Så spørsmålet blir nok mest om det er mulig å sette opp Stripe som privatperson. Eventuelt kan du kjøre på med PayPal. De trenger i prinsippet ikke bedrift for å teste ut en Shopify butikk før du starter, kan kjøre det som inntekt i selvangivelsen(eventuelt som hobby uten å skatte ettersom du ikke skal tjene penger på det og kun skal teste). Men med en gang det blir en business og du omsetter må du ha firma(enten ENK, AS, DA).

PS. Jeg er ingen regnskapsfører så sikkert smart å snakke med noen som er det. Men ville ikke vært redd for å teste litt.
 
Topp