Oppføring i gratiskatalogene, PR0 -> PR2 ?

Epsilon

Medlem
Hvis man har en helt ny hjemmeside, og greier å få den oppført i alle disse norske gratiskatalogene (bortsett fra DMOZ).

Hvor stor endring tror du da man ville sett i PR (fra PR0):
Opp til PR1? Opp til PR2? Mer?

picxx

WF 09
Hvorfor denne store fasinasjonen på PR?
Fetish? :D

Keanu

Geek
Jeg har faktisk testet dette, med noen sider jeg ikke hadde hatt tid til å promotere, men hadde noe/en del innhold på.
Riktignok var det en litt større katalogliste, som man finner blant annet her:
Norsk Ide AS - Innlinker til ditt nettsted? - Blogg

Veldig sprikende resultater fra å bli stående på PR 0 til å gå opp til PR 3 (en av de) - ingen er lagt til i Dmoz. Sidene ble registrert i tidsrommet oktober-november i fjor, og gikk dermed opp i slutten av året da Google oppdaterte Toolbar-PR.

Når det gjelder rangering, så hjalp ikke det mye, kun på veldig long-tail/low-competition keywords. Sidene var allerede indeksert da jeg la de til, som de hadde blitt gjennom Google Webmaster Tools Sitemaps.

Det som er den positive effekten, er at det virker som nettstedene som fikk PR 2-3 ble crawlet med mye høyere frekvens enn tidligere etter at de ble lagt til katalogene. Selvsagt har det noe med pinging av nytt innhold, men det virker som Google reagerer mye raskere enn på nettsteder som har ligget i et halvt år uten noe som helst lenkebygging (men alikevel indeksert).

Min erfaring er altså at det lønner seg som et første steg i lenkebygging, da det tar i underkant av en time å registrere de når du har litt oversikt over hvilke kataloger som fungerer og har laget deg en liten liste.

Sist redigert:

Epsilon

Medlem
@picxx
Hvis man skal bytte lenker med noen "krever" de ofte at man har en grei PR :cool:.
That's why I have a fetish ;)

picxx

WF 09
@picxx
Hvis man skal bytte lenker med noen "krever" de ofte at man har en grei PR :cool:.
That's why I have a fetish ;)

Bra at WF ikke bytter lenker da, for sikkert ikke mange som ville byttet med en side som har PR på 0.

Topp