Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppdatere Joomla, eller begynne på scratch?

oddbjoro

Medlem
Hei

Rusten gammel mann spør... :)
Har ei webside, som pr nå er benytter Joomla versjon 1.5.24

Denne siden er laget for mange år siden, og det er forsåvidt mange år siden det er gjort noe utvikling på siden, annet enn å oppdatere innhold.

Ser at det nå finnes Joomla 3?

Er det en stor prosess å oppdatere fra 1.5.24 til 3, hvis det i det hele tatt går?
Eller bør man bare begynne på scratch, og evt beholde databasen med alt innholdet, men da
med nytt template og ny Joomla?


Har knapt rørt noe Joomla, Wordpress, HTML de siste 3 årene, så er litt grønn akkurat nå :)
 

ptomter

Medlem
Hei, har konvertert et tyvetalls Joomla 1.5 og 1.6 versjoner til Jooma 3.x versjoner. Der det er en enkel Joomla Installasjon med Design som også vedlikeholdes i dag, er det en lett prosess å migrere.

Utfordingen er er der det ikke er laget nye moduler/plugins til dagens versjon av Joomla, samt hvor designet må oppgraderes for å fungere med ny Joomla Versjon.

I forhold til tid, har jeg fra enkleste Joomla migreringen brukt 1 oppmot 12-15 timer på de mest omfattende hvor både moduler ikke er oppdatert, og må erstattes med andre. Samt også oppgradering av design. Ta kontakt med meg her på PM, hvis det er noe mere du lurer på eller ønsker oppgradering.
 

spikre

peterhamre.no
Det kan virke som det er snakk om en liten nettside med lave besøkstall. Hvis det er tilfellet, ville jeg ikke oppgradert. Rent praktisk er det i hvert fall ingen grunn. Du vil garantert bruke lengre tid enn du forventer, og du vil angre når du sitter med skjegget i postkassa.

For de som er sykelig opptatt av sikkerhet, høres sikkert dette helt sykt ut. Mitt poeng er bare at med lav trafikk osv er det ikke særlig skade som kan gjøres. Det er mye verre i f.eks. en nettbutikk. Der kan man gjøres stor skade... Dessuten inneholder nettbutikker et kunderegistert - og av personvernhensyn bør man alltid være oppdatert.

Anbefalingen min om å ikke bruke tid på å oppgradere gjelder kun i dette tilfellet. Normalt vil jeg støtte sikkerhetstiltak som dette.
 

Ole Avranden

utvandret
Joomla 1.5 er å anse som en åpen invitasjon, så det er ikke noe å lure på: Oppgrader!

Det er ikke så vanskelig å oppgradere, men siden Ptomter har erfaring med å gjøre det, ville jeg sjekket hva han skal ha for jobben.

Hvis du ønsker å gjøre det selv, så er det et script som tar deg fra 1.5 til 3.2 (mulig du må gå veien om 2.5, det er jeg litt usikker på). Så må du finne nye versjoner av eventuelle moduler og plugins og legge inn designet på nytt.

Siden 3.2 lager URLs med en annen struktur enn 1.5 må du enten legge inn sh404SEF for å gjenskape URL-strukturen, eller legge inn 301 redirect for alle sidene.
 

ptomter

Medlem
Enig.

Joomla 1.5 er å anse som en åpen invitasjon, så det er ikke noe å lure på: Oppgrader!Hvis du ønsker å gjøre det selv, så er det et script som tar deg fra 1.5 til 3.2 (mulig du må gå veien om 2.5, det er jeg litt usikker på). Så må du finne nye versjoner av eventuelle moduler og plugins og legge inn designet på nytt..

Man må ikke gå veien om 2.5. men er som du sier og jeg også nevner i min post. Utfordringen er ikke der det er en standard joomla installasjon med design, moduler, og ting som finnes i nyere utgaver. Det er nettopp der det ikke gjør dette.

Er delvis uenig i det Spikre sier, om at det lønner seg å starte på skratch, man må her se ann, da det ofte tar ganske lang tid å legge inn alt på nytt, konfigurere å sette det opp igjen også.
 

oddbjoro

Medlem
Takk for innspillene :)

Får gå litt i tenkeboksen ut året...så får vi se.
Er som dere sier, ei ganske lita sida, med en 15-40 treff om dagen, med
et par "høydare" et par ganger året hvor vi har et par hundre treff om dagen.


Så ikke sikkert det er verdt bryet heller..

Uansett takk for innspillene, og ønsker dere et godt nytt år! :)
 
Topp