OpenX

kongen

kongemedlem
Noen som kjører OpenX her? Hvilket selskap har du hosting fra? Krever 128MB interneinne, og Domeneshop har kun 32...

Keanu

Geek
Jeg kjørte det tidligere, og har fortsatt noen sider som henter annonser via OpenX. Bruker Webair (.com), og har fungert helt fint så langt. Har derimot emigrert over til Google Ad Manager for de fleste sidene nå, så om det er kommet ut nye OpenX-versjoner i det siste (6 mnd), så gir jeg ingen garantier for at det fungerer.

Keanu

Geek
Først var det at jeg ønsket å benytte Google Ad Manager, og jeg likte både administrasjonen av annonser og statistikk bedre hos GAM enn OpenX.

I tillegg bruker GAM sine script googleadservices.com og doubleclick.com for å hente ut annonsene via JS, i motsetning til OpenX hvor jeg må bruke egne domener eller en mindre ukjent tredjepart for å servere annonser. Jeg merket dette gikk langt kjappere, men det kan kanskje ha noe med at jeg er litt gjerrig på webhotellbudsjettet. :)

Sist men ikke minst var det planlagt å benytte Google Ad Planner for å selge annonseplass på sidene, som jeg ser for meg blir langt enklere enn om jeg må stå for all sikkerhet og administrasjon av salg selv. Så langt har jeg ikke begynt å selge annonser aktivt, så jeg har ikke researcha forholdet mellom disse tjenestene så grundig, men har troen på at Google vil utvikle dette fremover.

Et stort minus er selvsagt at det gir Google enda mer innsikt i alt jeg gjør på, men så lenge jeg følger retningslinjene deres og kjører whitehat, er ikke dette noen stor bekymring for meg.

Edit:
En annen nyttig ting er at jeg alltid kan defaulte til AdSense uten å konfigurere mye, noe jeg gjør som siste utvei om jeg ikke har andre annonser å selge.

Sist redigert:

Robert

Mr. 66
Hmm, siden annonsene hentes ut via googleadservices.com og doubleclick.com så går de jo rett i alle adblock sine filtre.

Jeg ville derfor aldri brukt dem til egne annonser. Jeg benytter openX og har hosting fra solidhost (afflink) som jeg er meget fornøyd med :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
128MB internminne var jo mye for OpenX syns jeg. Det må jo være beregnet på nettsteder med enorme mengder trafikk isåfall. Har du forsøkt å sette den opp på webhotellet hos Domeneshop? Om den lar seg installere tror jeg du med god samvittighet kan bruke den, om du nå ikke har trafikkmengder på størrelse med Nettby.no og VG nett da.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Beklager dobbeltpost, men føler kanskje det også passer bra med det jeg har å legge til.

Også den kjente bloggeplattformen Wordpress "krever" 128MB minne for at den skal fungere optimalt. Vi ser jo med egne øyne hvor mange bloggere med små webhotell som kjører denne uten problemer.

kongen

kongemedlem
Krever Wordpress virkelig så mye? Fikk ingen "advarsel" om dette ved installasjon av Wordpress, kun med OpenX. Hvor fant du dette?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det stemmer at ikke Wordpress kommer med dette under installasjonen. Det er hyppig bruk av plugins som gjør at en installasjon fort kan bruke mer enn 32MB på en slik installasjon. Det var derfor jeg skrev at Wordpress "krever" med "" i forige innlegg.

Jeg husker ikke hvor jeg fikk den informasjonen fra. Det var informasjon fra en tid hvor jeg brukte mye tid med Wordpress og modifiseringer på den plattformen. Mener det var når versjon 2.7.1 kom ut. Det ble da stadig anbefalt og sette denne på 128MB for å være på den sikre siden. Når bloggen står stille bruker den aldri så mye, men dersom man en gang får store mengder trafikk vil den fort ta seg opp. De fleste Wordpressblogger ligger på et sted mellom 25MB til 35MB når bloggen ikke har besøkende. Mitt gjennomsnitt før var 32MB, men hos meg hadde dem rikelig minne og kose seg med. Nå har jeg ikke brukt WP aktivt på en stund og kan derfor ikke gi noen tall på siste versjon av Wordpress.

På en måte kan man jo sammenligne det litt med spesifikasjoner på et dataspill. Det står på esken at det krever 4GB minne, men allikevel kan du spille spillet dersom du kun har 3GB minne. Det eneste som skjer er at spillet kanskje yter litt dårligere dersom det skjer mye på en gang i spillet.

Keanu

Geek
Hmm, siden annonsene hentes ut via googleadservices.com og doubleclick.com så går de jo rett i alle adblock sine filtre.

Jeg ser det potensielle problemet, men jeg har kommet frem til at det ikke er et vesentlig problem for meg. På mange sider kjører jeg rene affiliate-tekstlinker som blir videresendt lokalt (gocodes i wp), og unngår hele problematikken.

Der jeg serverer annonser med GAM/OpenX, leser jeg ut av statistikken at få annonser blir blokkert, og etter egne erfaringer/konklusjoner vil de som kjører AdBlock-systemer svært sjelden klikke på annonser uansett. Dessuten vil de som kjøprer NoScript-system være mer villige til å akseptere google-domener på kjørelisten sin, enn et obskurt domene jeg bruker som OpenX-host.

Et spørsmål til slutt forresten, bruker du å innstallere OpenX for hvert enkelt domene/webhotell, eller kjører du en felles for alle nettsteder du administrerer? (og hvordan velger du i såfall ut hvilket domene du henter openx-annonsene fra?)

kongen

kongemedlem
I tillegg bruker GAM sine script googleadservices.com og doubleclick.com for å hente ut annonsene via JS, i motsetning til OpenX hvor jeg må bruke egne domener eller en mindre ukjent tredjepart for å servere annonser. Jeg merket dette gikk langt kjappere, men det kan kanskje ha noe med at jeg er litt gjerrig på webhotellbudsjettet. :)

Hvilket webhotell brukte du, og hvor mye internminne var det?

picxx

WF 09
Finnes det ikke en hostet løsning med OpenX?
Er vel gratis opp til 1 million visninger.

Om det ikke er så røtent dyrt i mnd. vil du jo ihvertfall få en host som er klargjort for openX (selv om du ikke kan hoste annet på kontoen, noe du vel neppe vil gjøre med en konto du driver openX fra i alle tilfeller).

Keanu

Geek
Ser de har gratis hosting på OpenX.org nå ja, tror ikke det var gratis da jeg installerte OpenX første gang (som da het OpenAds eller phpAdsNew). Faktisk opp til 100 mill visninger i måneden.

Jeg er veldig interessert i å høre erfaringer om noen bruker dette. Er litt bekymra for streken de har bak "Guaranteed Ad Server Uptime". Payed hosting hos de starter på $999, så det er nok mindre aktuelt.

kongen

kongemedlem
Ser nå at OpenX benyttes på dette forumet. Hvilken hosting brukes? Hva er internminne?

Topp