Omtaler av alkohol på blogg?

metallian

Medlem
Er litt usikker på hvor langt forbudet mot reklame strekker seg, er det noen her som kjenner til dette?

Tenker f.eks på å skrive om en øl man liker, en vin man har prøvd etc...? Vet Hellstrøm fikk pes pga videoene sine for litt siden, men han var vel involvert i vinen også?

Jeg ville ikke vært veldig redd for å legge ut artikler om alkohol. Begynner myndighetene å blande seg inn i redaksjonelt innhold, ville ikke dette bli særlig populært. Så lenge du ikke har tenkt å ta betalt for å reklamere for alkohol, ser jeg ingen betenkeligheter.

peterandrej

pensjonert moderator
Det stemmer. Redaksjonelt innhold om alkohol er fullt lovlig. Men det er viktig at man da ikke overstiger grensen mellom katedral og kapital, hvis du skjønner.

Og det er også riktig at lovverket på dette området, heldigvis, er uhyre strengt.

Ja..jeg tenker at om dette er lov:
Pappvin test høst 2011 - Vi har testet 47 røde pappviner - Drikke - klikk.no

Må jeg kunne skrive en bloggpost om øl eller vin jeg liker?

Nja, så lenge du skriver om noe du ikke får penger for er det ingen stor fare. Det trenger ikke være ting du liker, det kan like gjerne være en vingård du har vært på. En øl en venn hatet, hvordan brygge øl eller vin. Så lenge du ikke selger alkohol, er det så å si fritt frem, samt at det er redaksjonelt.

Useriøs test :)

Enig at det var en merkelig "test". Jeg har ikke smakt noen av dem, men stusser blant over disse omtalene:

Alamos malbec: "smak av tørr, søtlig og moden frukt". (I konteksten vin er "tørr" og "søt" antonymer.)

Barone Ricasoli Formulae 2008: "lett fruktig i stilen, men mangler frukt".

De har heller ikke klart å få fakta riktig. som produsent av vinen Casamatta rosso oppgir de "Testamatta", med dette er rett og slett navnet på toppvinen til produsenten Bibi Graetz (som også produserer Casamatta rosso).

Topp